Friday, August 29, 2008

Catatan 2 in 1

Tidak sangka saya telah melalui kursus keusahawanan dengan baik. saya tidaklah excited sangat untuk menyertai program ini. Tapi untuk mengisi masa lapang serta mencari pengalaman, saya cuba juga untuk menyertai program. Mula-mula memang tak berapa faham. Tapi setelah berusaha untuk memahami, saya dapat memahami skill2 bisnes walaupun tidaklah mumtaz. Tapi banyak ilmu baru yang saya perolehi.

Kalau dulu saya tidak berapa berminat untuk menceburi bidang ini, tapi sekarang saya sudah ada minat. Sebab saya dah Nampak masa depan saya di mana. Sebelum ni saya tidak fikir sangat tentang future economic. Sekarang saya bukan hanya perlu fikirkan apa yang ada di hadapan saya, tapi perlu fikirkan banyak perkara. Saya masih punya banyak tanggungjawab.





>>Antara mutiara yang dapat saya kutip di dalam program untuk penguat semangat:

“ Halakan sasaranmu ke bintang di langit, kalau tidak mengena bintang, pucuk kayu ara mengena juga.” – pak Sukarno.















>>Ada perumpamaan orang Perancis tentang opportunity:

“ Peluang itu diibaratkan sebagai jambul di hadapan dan licin di belakang. Tangkap waktu datangnya, kalau sudah terlepas sangat sukar bagi mendapatkannya.”

Sangat unik kan? Hmm..kalau anda tidak tahu apa maksudnya, jangan malu bertanya. Kalau malu sesat jalan!k, GAMBARE!


Al Quds Lana!

26 Sya’ban 1429

Alhamdulillah, akhirnya saya dapat juga menjejakkan kaki di pejabat Hamas ( bahagian Muslimat). Saya dapat pergi pun secara kebetulan setelah diajak oleh classmate saya. Mula-mula memang takut la juga. Tapi ni peluang keemasan. Jadi saya tidak boleh lepaskanlah. Saya dapat bertemu dengan isteri serta anak-anak kepada seorang syuhada’ hamas – as-Syahid I’zzuddin. Kematian beliau telah dirancang oleh yahudi laknatullah. Beliau telah dibom pada tahun 2004 di Syria dengan diletakkan bom pada kereta yang dinaiki oleh beliau. Sebelum itu beliau pernah dipenjarakan oleh yahudi sebanyak 2 kali. As-Syahid adalah antara anggota hamas. Masya Allah, melihat wajahnya sangat tenang.

Saya sempat berbual beberapa perkara dengan isteri beliau. Namanya Ummu Muhammad. Semangat juangnya sangat tinggi. Saya sangat mengagumi mereka. Melihat mereka membuatkan saya sangat cemburu. As-syahid meninggalkan isteri serta 3 orang anaknya Hibbah,Muhammad,Hadiil, menuju cinta Allah. Begitu tabah dan hebat pengorbanan seorang isteri. Ummu Muhammad yang tidak punya keluarga di sini berusaha sedaya upaya untuk meneruskan kehidupan anak beranak selepas kematian as-syahid. Hanya dia dan anak-anaknya sahaja tinggal di sini. Keluarganya serta keluarga as-syahid semuanya di Gaza.




Gaza pula masih bergolak. Dia hanya dapat menelefon sahaja. Gaza masih disekat. Apa pun tidak boleh dibuat. Sebarang urusan keluar masuk sempadan tidak dibenarkan. Celaka lagi buat yahudi laknatullah! Walaupun kisah yang diceritakan oleh ummu Muhammad amat sedih, namun dia tidak menunjukkan kelamahan malah sangat tabah! Jawapannya SABAR! Nak tahu, bila ditanya kepada anaknya Muhammad di mana bapamu sekarang? Jawabnya dengan lantang sekali: “Fiil Jannah!”- di dalam syurga!. Dia juga bercita-cita akan membalas kematian ayahnya dengan memerangi yahudi laknatullah itu nanti.


Sebelum pulang sempat juga dia memberikan barang-barang hamas buat kami. Keychain, poster ramadhan dan macam-macam lagi. Saya sangat gembira kerana dapat bertemu dengan mereka. Nampak syahid di hadapan. Melihat mereka menaikkan semangat juang. Apa yang diperjuangkan bukan bangsa atau kemanusiaan semata, tetapi ISLAM serta umatnya!

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie