Thursday, September 18, 2008

Tanda-Tanda Hati Yang Hidup.


Pemuda Islam hendaklah mengambil berat tentang hati, mengawalnya dan meninjau keadaannya untuk mengetahui sejauh manakah kasar atau halusnya, lembut atau kerasnya. Suatu petanda yang menunjukan hati yang sihat ialah hati yang cenderung kepada dorongan baik dan ingatan ke arah hidayah, sesuai dengan firman Allah swt:

"Orang-orang yang apabila disebutkan nama Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatnya bertambahlah keimanan mereka dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal".-surah al-Anfaal :2

"Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang tunduk patuh (kepada Allah), iaitu orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, orang-orang yang sabar terhadap apa yang menimpa mereka, orang-orang yang mendirikan sembahyang dan orang orang yang menafkahkan sebahagian dari apa yang telah Kami rezekikan kepada mereka."
- surah al-Hajj :34-35

Tanda lain yamg menunjukan hati yang sihat ialah tegas di dalam perkara berhubung dengan agama dan berani pada jalan kebenaran. Benarlah sabda Rasulullah saw:

“Bagi Allah, di buminya ada bekas iaitu hati. Maka yang paling dikasihi Allah ialah orang yang hatinya lembut dan bersih, iaitu hati yang keras dalam agama, bersih dalam keyakinan dan lembut terhadap saudara-saudaranya.”


Antara hati yang hidup, takutkan Allah dan apa sahaja yang dimurkainya, iaitu dengan menjauhkan diri dari segala larangan dan maksiat. Ini sesuai dengan firman Allah swt:

“Bahawasanya orang-orang yang bertaqwa apabila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu juga ia melihat kesalahan-kesalahannya." – surah al-A’raff : 201

Tanda lain yang menunjukkan sihatnya hati ialah tidak ada perasaan hasad dengki dan menipu.

Di dalam sebuah hadis telah ditanyakan kepada Rasulullah saw:
'Hai Rasulullah, siapakah manusia yang baik?Jawabnya: Setiap manusia yang hatinya 'makhmum'. Ditanyakan apa ertinya ‘makhmum’. Sabda Rasulullah: iaitu orang yang bertaqwa yang tidak ada padanya penipuan, kezaliman, mungkir dan hasad dengki.

Begitulah tanda-tanda hati yang sihat, penyerahan diri kepada Allah dalam semua keadaan.

Firman Allah swt:
“Maka apakah orang-orang yang dibukakan Allah hatinya untuk (menerima) agama Islam lalu ia mendapat cahaya dari Tuhannya.” Surah-az Zumar :22

Telah bersabda Rasulullah saw dalam menafsirkan ayat ini:

“Iaitulah cahaya yang dicampakkan di hatinya menjadikannya berlapang dada.”

-petikan : Fathi Yakan

1 pendapatan:

fahin@lyamani on September 21, 2008 at 12:54 PM said...

Muhasabah...muhasabah...Kadang2 hati mati, kadang hidup, kadang sakit..Payah jugak nak jaga tu..
Thinking2...

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie