Thursday, November 27, 2008

SOLAT : Program Khusus Untuk Ingatkan Manusia Pada ALLAH.

“ kualitikan amalan fardhu, banyakkan amalan sunat.”~ Ukhti fILLAH.

“ jaga solat sunat insya Allah yang fardhu juga terjaga..”~Murabbi.


TUNTUTAN KHUSYU’ DALAM SOLAT


وأقم الصلاة لذكري


“Dan didirikan solat sebagai peringatan.”-surah Tahaa:14.


ولا تكن من الغافلين


“Dan janganlah menjadi di kalangan orang-orang yang lupa.”-surah al-A’raaf : 205.


Sesungguhnya jiwa solat itu ialah khusyu’ dan peranannya dalam solat seperti peranan jiwa bagi tubuh. Maka kita perlulah mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan khusyu’itu. Khusyu’ dalam solat ialah tidak melihat segala yang lain dengan mata hati, tidak berpaling ke kiri atau ke kanan , tenang tidak mengalihkan pandangan dari tempat sujud. Mengarahkan seluruh fikiran dan perasaan terhadap solat dan tidak menggerakkan anggota badan tanpa hajat atau darurat . Allah berfirman yang bermaksud:


“Bahawa mereka yang beriman akan tenang hati mereka dengan mengingati Allah SWT nescaya tenanglah segala hati”


Abu Dardak menerangkan bahawa nabi SAW telah bersabda yang bermaksud :


“Yang pertama sekali diangkat dari umat ini (umat Muhammad ) ialah khusyu’sehingga engkau tidak melihat lagi seorang yang khusyu’.



CARA-CARA UNTUK MENCAPAI KHUSYU’ DALAM SOLAT.



Imam Al Ghazali telah menggariskan panduan-panduan untuk mencapai kekhusyu’kan dalam solat:


1)Menghadirkan hati dalam solat dan mengosongkan diri dari segala urusan yang boleh mengganggu ibadah solat itu sendiri. Maka hendaklah geraklaku badan dan gerak-geri hati itu berasingan kedua-duanya sekali


2)Memahami setiap bacaan solat kerana ianya mengandungi banyak makna atau maksudnya yang halus dan patut difahami oleh seseorang di dalam solatnya. Dengan itu barulah solat dapat mencegah dari melakukan perkara-perkara keji dan munkar .


3)Merasakan kehebatan dan kebesaran Allah di dalam solat akan menimbulkan rasa takut pada Allah, kerendahan jiwa dan kehinaan sebagai hamba Allah. Oleh itu haruslah datang di hati dari dua cara:


i)Mengenal kebesaran Allah Taala dan keagunganNya dan ini adalah dari asal –usul keimanan.


ii)Mengenali kerendahan jiwa dan kehinaan nya serta keadaannya sebagai hamba.


4)Mestilah mengharapkan pahala yang banyak daripada Allah dan yakin dengan balasan syurga dan nerakaNya.


5)Wujudnya perasaan malu kerana ini akan mengingatkan tentang keaiban-keaiban diri, kecelaan dan ketidakikhlasan diri dalam setiap tingkah laku juga perlu menyakini bahawa Allah maha mengetahui dan menyingkap segala rahsia .


6)Memanjangkan ruku’ dan sujud.


7)Tidak terlalu banyak menggerakkan anggota seperti menggaru kepala, berpaling ke kiri dan ke kanan dan sebagainya.


8)Hendaklah dikosongkan hati dari apa sahaja yang boleh mendatangkan was-was seperti menahan hajat untuk membuang air besar atau air kecil dan sebagainya.


~SEMOGA SOLAT KITA MENJADI JAMBATAN DALAM MENUJU KEREDHAAN ALLAH~amiin.

Friday, November 21, 2008

Kutaib Jadid


Sedang berusaha untuk habiskan bacaan kutaib2 ni...
ya Allah, berikan kelapangan masa untuk ku isi dengan amal ibadah untukMU..
Amin ya Rabb~

FIGHTING!(",)

Wednesday, November 19, 2008

Ukhuwah kita...

: Di hadapan Masjid Umawi, Damascus, Syria.(my batch)

Andai rindu bertaut, tandanya ukhuwah bersemi keranaNYA.

Saturday, November 08, 2008

P.E.R.J.A.L.A.N.A.N

1.
P.e.r.j.a.l.a.n.a.n,

Suatu ketika Saidina Umar al-khattab bersandar di dinding masjid sambil menangis. Lalu ditanyakan kepada beliau “apakah yang menyebabkan kamu menangis?”. Jawabnya :“ aku menangis kerana Perjalananku Masih Panjang..”

Marilah kita sama-sama bermuhasabah, apakah kita akan terus dipilih oleh Allah untuk terus dalam perjuangan ini?..kerana untuk terus tetap di dalam perjuangan ini berlandaskan pilihanNYA. Jika kita dipilih olehNYA, itulah pilihanNYA buat kita selaku hamba yang sangat hina.


2.
T.a.u.b.a.t,

Kadang-kadang kita bertanya, mengapa Allah ciptakan kita berdosa? Jawapannya kerana Allah mahu menjadikan kita kekasihNYA..~Allah. Selalulah mengingati Allah dan bertaubat kepadaNYA.

Selaku seorang pejuang agama Allah, amalan harian, hati dan perasaan kita dengan Allah tidak boleh dipisahkan..itulah hakikat pejuang yang sebenar. Sepertimana Saidina umar radhiallahu anhu yang lebih takutkan dosa tenteranya daripada musuhnya.




3.
Z.u.h.u.d,
“ mereka berjalan di dunia dengan hati orang akhirat”~ Allah. Begitulah kehebatan para Sahabat radhiallahu anhum. Pesan Murabbiku “ jadikan akhirat selalu di mata hati dalam perjuangan”. Tambahnya lagi, seseorang itu akan mati seperti cara hidupnya dan akan dibangkitkan juga sepertimana matinya.
4.
D.o.a,

Ada persolan tentang doa. Bila kita berdoa, Allah akan perkenankan. Adakah Allah bagi itu ikut kita atau ikut Allah? Jawapannya Allah bagi itu kehendakNYA. Kerana kita berdoa untuk sesuatu itu adalah melalui ketetapanNYA sejak azali lg. jadi bersyukurlah apabila kita mendoakan untuk diri kita berada dalam perjuanganNYA..

5.

A.k.h.i.r.a.t,

Apakah matlamat hidup yang sebenar?-jawapannya : m.a.t.i . mahu pergi ke akhirat, jangan bawa dunia banyak-banyak. Konsep hidup di dunia ambil sekadar perlu. Cuba bayangkan kita menaiki perahu dunia yang sangat penuh muatannya menuju ke pulau akhirat. Sudah tentulah kita tidak akan mampu sampai ke pulau tersebut.~ renungkanlah di mana diri kita..

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie