Saturday, November 08, 2008

P.E.R.J.A.L.A.N.A.N

1.
P.e.r.j.a.l.a.n.a.n,

Suatu ketika Saidina Umar al-khattab bersandar di dinding masjid sambil menangis. Lalu ditanyakan kepada beliau “apakah yang menyebabkan kamu menangis?”. Jawabnya :“ aku menangis kerana Perjalananku Masih Panjang..”

Marilah kita sama-sama bermuhasabah, apakah kita akan terus dipilih oleh Allah untuk terus dalam perjuangan ini?..kerana untuk terus tetap di dalam perjuangan ini berlandaskan pilihanNYA. Jika kita dipilih olehNYA, itulah pilihanNYA buat kita selaku hamba yang sangat hina.


2.
T.a.u.b.a.t,

Kadang-kadang kita bertanya, mengapa Allah ciptakan kita berdosa? Jawapannya kerana Allah mahu menjadikan kita kekasihNYA..~Allah. Selalulah mengingati Allah dan bertaubat kepadaNYA.

Selaku seorang pejuang agama Allah, amalan harian, hati dan perasaan kita dengan Allah tidak boleh dipisahkan..itulah hakikat pejuang yang sebenar. Sepertimana Saidina umar radhiallahu anhu yang lebih takutkan dosa tenteranya daripada musuhnya.




3.
Z.u.h.u.d,
“ mereka berjalan di dunia dengan hati orang akhirat”~ Allah. Begitulah kehebatan para Sahabat radhiallahu anhum. Pesan Murabbiku “ jadikan akhirat selalu di mata hati dalam perjuangan”. Tambahnya lagi, seseorang itu akan mati seperti cara hidupnya dan akan dibangkitkan juga sepertimana matinya.
4.
D.o.a,

Ada persolan tentang doa. Bila kita berdoa, Allah akan perkenankan. Adakah Allah bagi itu ikut kita atau ikut Allah? Jawapannya Allah bagi itu kehendakNYA. Kerana kita berdoa untuk sesuatu itu adalah melalui ketetapanNYA sejak azali lg. jadi bersyukurlah apabila kita mendoakan untuk diri kita berada dalam perjuanganNYA..

5.

A.k.h.i.r.a.t,

Apakah matlamat hidup yang sebenar?-jawapannya : m.a.t.i . mahu pergi ke akhirat, jangan bawa dunia banyak-banyak. Konsep hidup di dunia ambil sekadar perlu. Cuba bayangkan kita menaiki perahu dunia yang sangat penuh muatannya menuju ke pulau akhirat. Sudah tentulah kita tidak akan mampu sampai ke pulau tersebut.~ renungkanlah di mana diri kita..

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie