Thursday, December 18, 2008

Tadabur Alam..

SUATU PETANG DI JAMI’E UMAWI


Selepas selesai membeli beberapa kitab dan kutaib di Halabuni saya terus menuju ke Suq Hamidiyah. Bukan mahu membeli-belah di sana. Tetapi saya mahu pergi ke Jami’e Umawi untuk menziarahi Baytullah juga maqam- maqam. Saya telah membuat keputusan untuk solat maghrib berjemaah di situ. Jam di dinding Jami’e menunjukkan pukul 4.25 petang. Beberapa minit sahaja lagi akan masuk waktu maghrib. Adik Amira yang bersama menemaniku dari tadi sedia untuk bersama-sama berjemaah di Jami’e. Setelah selesai menziarahi maqam-maqam di situ saya terus masuk ke Jami’e lalu mengambil tempat duduk di saff muslimat. Di sebelah saya dua orang wanita Syria sedang membaca al-qur’an. Saya hanya memberikan senyuman buat mereka kerana tidak mahu mengganggu pembacaan mereka.












Saya tundukkan wajah sambil cuba membayangkan bagaimanakah tempat ini ketika zaman Khilafah Umawiyah suatu ketika dahulu. Bagaimana umatnya yang bertamadun serta hidup dalam keadaan aman di bawah Daulah Islamiyah. Bagaimana budaya ilmu yang sangat menakjubkan dengan para ulamaknya yang masyhur. Tentu sekali masyarakat pada waktu itu aman di bawah pemerintahan Islam. Saya rasa teruja dengan kekuatan umat terdahulu. Bagaimana mereka boleh mentaati Allah sepenuhnya tanpa ragu-ragu. Saya, juga generasi umat Islam sekarang di tahap manakah keimanan kita kepadaNYA.

~ Perjalanan Masih Jauh.


REHAT MINDA DI JISR RA’IS


















Petang itu saya sudah berjanji bersama beberapa orang sahabat untuk menziarahi rumah sahabat kami di Abou Nour. Rumahnya terlatak di atas bukit berhampiran dengan Jami’e Buthi. Nama Jami’e ini bersempena nama pengasasnya iaitu Sheikh Buthi. Kami telah memilih untuk menaiki servis menuju ke Jisr Ra’is kemudian mengambil servis kedua di situ. Ketika menunggu servis sampai, sempat juga saya mengambil beberapa keping gambar. Pemandangan pada waktu malam dengan simbahan lampu neon yang mengasyikkan. Tiba-tiba rasa rindu untuk pergi ke Jabal Qasiyun. Di sana kita dapat melihat pemandangan kota Damascus yang indah pada waktu malam. Itulah ciptaan Allah yang tiada tandingan. Servis sudah sampai. Saya pergi dahulu!

~ Allahumma Barik Lana Fi Syamina, Wa Fi Yamanina.

1 pendapatan:

CerminDiri on December 20, 2008 at 4:49 PM said...

salam kehidupan,

teringat sebulan yang lalu... bilakah peluang itu akan muncul buat kali kedua dan banyak kali?...

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie