Tuesday, February 03, 2009

Bersama Muslimat Hamas Di Syria

bergambar bersama Hibbatullah dan sahabiyat

Alhamdulillah kerana hari ini saya telah diberikan lagi peluang untuk bersama-sama dengan muslimat palestin di Syria. Ziarah pada kali ini saya bersama dengan ketua HELWI, wakil risalah Mufakkirat Mukminah(MM) bertujuan untuk menemuramah wakil muslimat hamas Ummu Muhammad isteri kepada seorang as-syahid. Namun pertemuan kami tidak dapat diteruskan kerana masalah yang tidak dapat dielakkan. Pertemuan kami akan ditangguhkan pada keesokannya. Sampai sahaja saya ke pejabat Hamas, muhadharah sedang dijalankan di dewan bawah bangunan tersebut. Kami disambut baik dan telah dijemput untuk sama-sama mendengar muhadharah mengenai keadaan semasa Gaza yang disampaikan oleh Abu Zuhri, seorang pimpinan Hamas. Daripada apa yang sempat saya ikuti bahawa peperangan baru-baru ini ramai dikalangan wanita dan kanak-kanak yang cedera.

Setelah menghadiri muhadharah, kedatangan kami dialukan dengan mengadakan sesi taa’ruf serta diskusi mengenai peperangan di Gaza. Semua hadirin memberikan ucapan yang begitu bersemangat. Saya dan sahabat-sahabat tidak melepaskan peluang untuk sama-sama menyatakan bahawa kami juga bersama dengan mereka. Akhwat yang mengendalikan halaqah tersebut sudah mengenali saya kerana ini adalah kunjungan saya buat kali yang ke-3 ke sana. Apabila sampai kepada giliran akhwat malaysia, terus dia menyebut nama saya untuk memberikan ucapan. Saya memberanikan diri untuk berucap walaupun saya masih kurang fasih untuk bertutur dengan bahasa arab. Apa yang dapat saya nyatakan bahawa kami sentiasa mendoakan perjuangan umat Islam di palestin juga perjuan harakah Islamiah Hamas. Pendirian kami adalah sentiasa bersama dengan perjuangan Hamas di sana. Halaqah yang walau sekejap ini saya dapat rasakan ukhuwah Islamiah itu terjalin di antara kami.

bendera hamas di perjalanan...

Kami sempat juga bertemu dengan Hibbatullah yang merupakan anak perempuan kepada khalid mash’aal. Beliau bergiat aktif bersama muslimat hamas di sini. Beliau berumur 25 tahun merupakan anak kedua khalid mash’aal. Mempunyai tujuh orang adik beradik. tidak sangka juga yang ziarah kami pada hari ini dapat bertemu dengannya. Saya amat berbangga dengan semangat perjuangan mereka. Saya ingin mengenali mereka dengan lebih dekat lagi agar ruh perjuangan ini sentiasa dapat dirasai.

Hibbah juga sempat menceritakan kisah berkaitan dengan wang derma bagi penduduk di Gaza. Seorang wanita syria ataupun palestin telah diragut begnya ketika perjalanan untuk menghantar derma bagi penduduk Gaza. Sejumlah wang yang banyak telah diletakkan didalam sampul yang tertulis di atasnya “derma untuk penduduk gaza” . Apabila peragut itu mendapati bahawa wang tersebut adalah untuk derma penduduk di gaza, dia telah menghubungi suami wanita tersebut menggunakan hanphone yang berada di dalam beg wanita itu. Akhirnya wang tersebut dipulangkan kerana peragut tersebut juga tidak sanggup untuk mengambil wang derma itu. Daripada kisah ini kita dapat lihat walaupun seorang pencuri, namun dia masih lagi ada rasa kasihan kepada umat islam di gaza. Mungkin juga kerana masih ada iman di hatinya walaupun perbuatan menciuri adalah berdosa. Semoga Allah memberikan hidayah kepada mereka.

Pertemuan ini telah diakhiri dengan sesi bergambar bersama Hibbah juga muslimat yang lain. Saya berasa amat bertuah kerana dapat mengisi hari ini dengan pengalaman yang begitu bermakna. Semoga permulaan yang baik ini dapat memberikan natijah yang terbaik untuk saya meneruskan hari-hari yang mendatang. – ameen.

1 pendapatan:

JIhbIz on May 18, 2010 at 6:29 PM said...

Assalamualaikum..sronok tgk enti bersama muslimat hamas.

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie