Saturday, February 07, 2009

Eksklusif : Temuramah Khas Bersama Wakil Pimpinan Muslimat Hamas Di Syria.

Bergambar kenangan bersama Ummu Muhammad(kanan sekali) di pejabatnya

Temuramah khas yang dijanjikan telah berlangsung dengan amat baik sekali. Temujanji yang telah dibuat bersama Ummu Muhammad pada 4 februari itu berlangsung di pejabatnya selama sejam setengah bermula dari pukul 10.00 pagi waktu syria. Saya bersama wartawan MM helwi sangat berpuas hati dengan kerjasama yang diberikan oleh Ummu Muhammad atau nama sebenarnya Feryaal kepada kami. Bermula dengan sesi ta’ruf seterusnya membincangkan mengenai isu Gaza dan Palestin serta perjuangan Hamas.

Di sini saya suka untuk menceritakan biodata ringkas Ummu Muhammad yang merupakan seorang isteri kepada as-Syahid. Saya mahu berkongsi kisah ini kerana kagum dengan perjuangan beliau juga sudah tentu menjadi idola dan pembaca dapat mengikuti jejak langkah perjuangan mereka. Sepertimana perjuangan Ikhwan Muslimin di mesir dahulu yang begitu dikagumi dan masih diikuti hingga ke hari ini. Begitu juga Hamas walaupun namanya berbeza tetapi perjuangan yang berlandaskan ukhuwah islamiah ini merupakan ghayah yang sama iaitu mahu memperoleh mardhatillah.

Ummu Muhammad yang saya kenali merupakan seorang muslimah mujahidah yang tabah dan cekal dalam perjuangan. Walaupun perjuangan yang perlu melepaskan insan tercinta menghadap tuhannya, namun itulah pengorbanan dalam perjuangan. Saya yang selalu menyebut mahu berjuang inipun masih rasa jauh dan belum layak lagi untuk menyamakan taraf pengorbanan seperti yang telah dilakukannya. Suami beliau as-Syahid Izzuddin as-Sheikh Khalil merupakan salah seorang pengasas tentera al-Qassam Hamas di Palestin. Berjuang beberapa tahun di Palestin bersama as Syahid Abdul Aziz ar Rantisi, as- Syahid Sheikh Ahmad Yasin dan telah di bunuh dengan letupan bom pada kenderaan yang dinaikinya di syria pada tahun 2004. Kembalilah beliau sebagai syuhada’ dan jenazah beliau telah dikebumikan di kem pelarian penduduk palestin di syria. Begitulah pengorbanan para pejuang yang cintakan Allah dan agamanya sanggup berkorban nyawa untuk mempertahankan Islam.

wajah seorang serikandi, pejuang Islam

Selepas pemergian suaminya Ummu Muhammad bersama tiga anaknya, 2 perempuan dan seorang lelaki tetap meneruskan perjuangan suami dan bapa mereka dengan istiqamah bersama perjuangan Hamas. Sekarang beliau merupakan pimpinan muslimat Hamas di syria. Tidak ada sedikit pun kekesalan atas pemergian suaminya malah terus bersemangat untuk berjuang. Itulah tanda orang yang ada taqwa dan beriman kepada Allah.

Bertanya mengenai keadaan muslimat di Gaza selepas peperangan yang berlaku di sana, beliau menyebut bahawa wanita dan kanak-kanak adalah yang ramai terbunuh dan cedera kerana mereka tinggal di rumah. Yahudi laknatullah itu menyerang tanpa mengira tempat dan keadaan. Maka kaum muslimat di gaza telah berikrar walau apapun yang berlaku mereka tetap tidak akan meninggalkan kediaman dan mahu mempertahankan hak milik mereka. Saya bertanya adakah tindakan mereka ini betul?. Beliau menjawab, hanya inilah perkara yang mampu dilakukan oleh kaum wanita kerana semua tempat dalam keadaan darurat jadi mereka membuat keputusan untuk mempertahankan kediaman mereka.

saya dan wakil MM ketika sesi temuramah di pejabat Hamas

Sahabat dari MM juga mengajukan solan mengenai reaksi dan kerjasama bangsa arab terhadap suasana di palestin dan Gaza khususnya. Beliau menjawab, bangsa arab semuanya menyokong Hamas malah turut mengadakan demonstrasi namun yang bermasalah adalah pihak kerajaan negara arab yang pengecut. Sepertimana kerajaan mesir yang tidak berperikemanusiaan sehingga sanggup menutup sempadan untuk masuk ke palestin. Tambah beliau lagi, bahawa pihak Hamas akan mengadakan perbincangan di mesir mengenai pembukaan sempadan dan pembebasan tahanan di penjara. Banyak lagi yang diceritakan oleh beliau mengenai episod luka penduduk Palestin. Namun tidak dapat saya coretkan semuanya kerana masa mencemburui saya. Jadi kepada sahabat-sahabat di syria boleh dapatkan kisah penuh daripada MM keluaran akan datang. Kalau saya ceritakan semuanya sekarang basilah eksklusif MM nanti!.hehe.

Akhirnya beliau menyatakan harapan kepada semua umat Islam di seluruh dunia dapat bersama memberikan bantuan kepada Hamas sekadar yang termampu samada dari tenaga hingga ke harta benda. Beliau juga menawarkan diri untuk pergi ke malaysia bagi mengadakan ceramah dan taujihat tetapi perlulah ada jemputan dari malaysia kerana beliau tidak mudah untuk keluar negara tanpa sebab yang munasabah oleh kerana kawalan ketat kerajaan di sini.

– ayuh srikandi, jalan perjuangan sedang terbentang luas di hadapanmu!

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie