Saturday, March 21, 2009

Al-kisah...Student di Syria


Kisah ini naqal dari housemate saya yang kelakar n kering orangnya. Huhu. Orangnya Nampak pendiam, tapi bila bersembang suka buat kelakar n x kering gusi! Itulah, setiap orang kan ada kelebihan n kekurangannya. Inilah keadilan ciptaan Allah kepada manusia. So, al kisahnya begini…

Solahiyah, makcik hamidiyah dan makcik sarijeyah…

Suatu petang solahiyah ni keluar berjalan-jalan bersama sahabatnya ambil angin petanglah katakan. Lalu bertemu dengan dua orang makcik arab di pertengahan perjalanan. Mereka ni beramah mesrala dengan kedua-dua makcik itu. Makcik sorang ni bertanyakan nama kedua-dua sahabat saya ni…mereka pun memberitahu nama masing-masing. Biasanya orang arab akan pelik bila dengar nama orang Malaysia. Mana tidaknya nama orang Malaysia ni macam-macam dan panjang-panjang. Kalau nama arab tu pendek je. Rama, rima, rumu? Eh takdelah, rama dan rima je..lepas tu kalau nama lain pula hana’, wafa’, asma’, kiranya nama-nama yang pendek dan mudah untuk dipanggil. Bila makcik ni tau yang nama sahabat saya ni solahiyah, dia dan kawannya pandang sesama sendiri. Lalu sahabat saya ni bertanyakan nama makcik tu.. dengan selamba makcik menjawab namanya hamidiyah dan kawannya sarijeyah..wahaha. Nampak sangat makcik-makcik tu buat lawak. Setakat ni mana ada lagi orang arab yang saya jumpa nama macam tu..

Solahiyah: biasanya nama bagi pangkal kepada nama jalan/ nama tempat
Hamidiyah: nama “suq hamidiyah” merupakan tempat membeli belah terkenal di Damascus.
Sarijeyah : nama “ suq sarejeh” pasar yang berhampiran dengan rumah kami.;-)

Syai-thani! Syaithan??;-p

Saya telah bertanyakan kepada kawan saya mengenai trip mereka baru-baru ini ke halab (Aleppo) kerana saya tidak turut serta dalam trip tersebut. Sambil saya melihat gambar-gambar sepanjang trip itu. Memang best. Macam rugi pula tak pergi. Saya demam masa tu jadi tak boleh nak ke mana-mana. So, kawan saya ni pun ceritalah tentang kisah syai-than! Huhu. Saya ni agak terkejutlah kerana tiba-tiba nak cerita kisah syaitan. Sebelum itu dia bercerita tentang mat’am (restoran) yang bagi dorang syai free (air teh). Katanya driver coster yang mereka naiki pun selalu singgah ke mat’am tersebut untuk minum syai free tersebut. Berkali-kali jugakla mereka turun ke mat’am tu. Kawan saya pun cakap kepada saya, “kami pun apa lagi, nak syai-than la jugak!”. Saya ingatkan apa yang syai-than-syai-than ni?. Rupa-rupanya dia nak buat lawak!perghh. syai-than tu…syai-thani! Itu yang mereka berulang-ulang cakap kepada tuan mat’am..disebabkan kerana air teh itu free mereka suka-sukalah nak minta lagi…huhu. Nakal-nakal dorang ni. Lagipun masa tu musim sejuk, dapat air teh panas free plak ape lagi…
Syai -thani! : nak air teh lagi!


Jadual kita jadual orang!

“ esok awak ada kerja apa-apa tak?” Tanya saya kepadanya.
“setakat ni takda apa-apa, tapi tak tau la jugak…kita ni kalau buat schedule pun last-last orang jugak yang tolong susun kat kita. Pastu satu pun schedule kita tak boleh buat!” balas solah.
“huhu. Besalah adat duduk dengan orangkan..kena sabarla sikit..” balas saya selamba.
Memang kalau saya bersembang dengan dia tentang schedule hari minggu itulah jawapannya. Kesian pulak. Katanya bila dia susun schedule je, datang sorang bagitau ada meeting, datang lagi sorang cakap ada diskusi, datang lagi sorang cakap ada kerja lajnah..BAKAN..lagi apa lagi entahla..macam-macam. Lastly, katanya semua sechedule sendiri tak sempat buat. Mujurlah dia ni bukan jenis yang memberontak. Kalau tak habisla “orang-orang” yang mengacau schedule dia. Huhu. Lastly, jadual kita jadi jadual orang…( saja je selit kisah ni..takde kena mengena dengan fikrah..Cuma suka-suka je..yang penting masing-masing sudah faham)


"yesterday is a history, tomorrow is a mystery, and today..is a gift!"- turtle sifuu

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie