Wednesday, March 18, 2009

Menyelusuri Perjuangan Mereka…

3 Thanawi Bukhari ' 04 bersama guru kelas: Ustaz Damis

Baru-baru ini saya telah menyemak beberapa file di dalam pc yang telah banyak dan lama di dalam simpanan. Ketika sedang asyik menyusun file, saya tertarik untuk membaca satu artikel yang bertajuk “Penglibatan Muslimat Dalam Politik Tanah Air” dari manhal PMRAM. Kemudian saya membaca artikel yang lain dari manhal itu yang bertajuk “Halangan Dan Penyelesaian Perlaksanaan Islam Di Malaysia”. Apabila dilihat pada akhir kedua-dua artikel tersebut tertera nama ustaz Abd Ghani b Abdullah. Tidak syak lagi bahawa penulis itu adalah ustaz Abd Ghani! ( abuiffah pada pautan fikrah di blog ini) Kerana penggunaan author: darul-iffah pada file tersebut. Artikel yang pertama mengenai muslimat itu pula telah ditulis bersama dengan isterinya juga ustazahku iaitu ustazah Norazlina bt Zakaria.

atas: Ustaz Abd Ghani & Ustaz Zulkarnain
bawah: Ustaz Rusyaidi, Ustaz Mokhtar

atas: Ustazah Rohaya, Ustazah Siti Mekiah, Ustazah Hafsah
bawah: Ustazah Raudhah, Ustazah Siti Mekiah, Ustazah Mahani dan anak2

Sebelum ini saya hanya mengenali mereka sebagai seorang ustaz dan ustazah di SMIDU tanpa mengenali dengan lebih mendalam. Setelah membaca artikel tersebut barulah saya mengenali fikrah mereka secara mendalam. Ketika di sekolah saya telah ditaklifkan sebagai salah seorang AJK dalam Badan Dakwah Dan Rohani (BADAR) untuk beberapa tahun. Antara guru bimbingan adalah ustaz Abd Ghani. Saya sangat kagum dengan penampilan pasangan suami isteri ini. Mereka di antara yang me'wakaf diri’ dalam perjuangan.


kiri: ustaz abdullah, ustaz ayub(mudir), ustaz zulkarnain
kanan: ustaz abdullah, ustazah siti mekiah dan anak2


Tauladan kehidupan pejuang ini sebenarnya telah berlegar di hadapan mataku sepanjang tempoh pengajian di sana. Bermula satu permusafiran dan penghijrahanku ke bumi wakafan itu telah membuka luas minda dan fikiran untuk menjadi seorang pejuang agama Allah. Bagaimana kezuhudan yang ditunjukkan oleh para murabbi, Ketelusan untuk duduk dalam perjuangan, kesabaran, kekuatan dan kekentalan iman…jika dikenangkan boleh menitiskan air mata…tingginya pengorbanan kalian di mataku! Jika hendak menyelusuri setiap kisah guru-guruku sudah tentu berjela-jela jadinya. Belum masuk kisah ustaz Abdullah dan ustazah Siti Mekiah, ustaz Zainul Asri dan ustazah Mahani, ustazah Rohaya(BADAR), ustazah Hafsah(ibu tunggal) dan ramai lagi guru-guru yang pernah berkhidmat di sana. Jasa kalian amat berharga dan tidak mampu ku balas walau emas setinggi gunung!.apa yang dapat kunyatakan adalah:

Saya bangga menjadi anak didikan asuhan kalian!

Sehingga kini ruh perjuangan itu masih mengalir dalam setiap ruang jasadku. Walaupun sesekali ianya jatuh jua diruntun kelemahan diri, tetapi ‘bekalan’ dari kalian telah mendorongku untuk bangkit semula. Teruja rasa diri ini melihat semangat juang kalian yang begitu kental untuk terus istiqamah di jalannya. Mampukah aku untuk pergi sejauh itu?

kiri: Sir Jaafar / kanan: Al Fadhil ustaz Azizan (MB kedah), ustaz Ayub ( Mudir)

Doaku moga kekuatan dan semangat kalian itu dapat mengalir terus pada diri yang serba kekurangan ini. Walau tinggi nilainya, namun ku idamkan jalan itu. Akan ku usahakan jua untuk menggapainya lalu terus meletakkan kaki berusaha supaya dithabatkan langkah perjuangan ini. Langkah yang tidak akan berpatah balik walau bermacam mehnah dan tribulasi di hadapan..itulah perjuangan idamanku..perjuangan untuk meraih redhanya..~ fisabilillah~


wajah murabbi: ustaz Zainul Asri & Ustazah Mahani


wajah seorang muslimah yang kental...ustazah Rohaya

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie