Thursday, March 05, 2009

Ruh Hidup Dengan Cinta & Kasihkan Rasulullah S.A.W


Bi Muhammad thobat lana al afraah..

Sedar atau tidak kita sekarang sudah menjengah ke bulan baru Islam iaitu bulan Rabi’ul Awwal. Di antara sejarah penting yang mesti diingati bagi semua umat Islam adalah tarikh kelahiran junjungan mulia baginda nabi Muhammad sallalahu a’alaihi wasallam. Namun di sana bukanlah dengan memperingati tarikh kelahiran baginda sahaja dan yang paling penting adalah sejauh mana kasih dan cinta yang telah kita curahkan tanda sanjungan kepada pengorbananNya. Bersungguhkah kita mengenali serta menghayati sirah perjuangan serta sunnahNya? Apakah bukti kasih dan cinta kita itu? Jangan tidak-tidak! Bukti sebenar tanda kasih dan cinta kita kepada Rasulullah adalah dengan mempelajari, mempertahan dan mengamalkan sunnahNya. Jika kita boleh bergadai harta benda dan mempertaruh nyawa demi orang yang dicintai, mengapa kita tidak sanggup berbuat demikian demi kasihkan rasul. Apabila disebut kasih dan cinta kepada rasullullah ianya tidak lari dari kehendak agama. Saya teringat akan sebuah nasyid yang pernah didendangkan oleh sebuah kumpulan nasyid ketika di Sek. Men Darul Ulum dahulu. Nasyid yang sangat sesuai untuk diajar kepada anak-anak kecil bagi mengenal Islam dan erti cinta, kasih dan sayang yang sebenar di dalam Islam. Liriknya begini,

Satu, satu..sayang, sayang Allah


Dua, dua...sayang Rasulullah


Tiga, tiga...sayang ibu-ayah


Satu, dua, tiga sayang semuanya...


Jika kita hayati liriknya yang amat ringkas ini ia mempunyai makna mendalam serta itulah ajaran Islam yang sebenar. Islam mengajar umatnya seupaya meletakkan Allah yang utama kemudian Rasulullah, ibu-bapa dan seterusnya kasihkan sesama manusia serta makhluk selainnya. Anak-anak perlu diajar dari kecil supaya mengasihi Allah dan rasulnya. Nasyid bukan sekadar untuk berhibur tetapi ianya dijadikan medium mesej penyebar dakwah kita. Sebenarnya untuk menanam ruh kecintaan yang mendalam kepada Allah dan rasulullah perlulah bermula dari dasarnya. Seseorang yang telah dididik dan ditarbiah dengan ruh Islam dari kecil lebih mudah dibentuk menggunakan acuan Islam. Apa yang paling merisaukan di akhir zaman ini adalah kebejatan maksiat yang berleluasa tanpa menghiraukan batas-batas agama. Ke mana perginya perasaan malu yang dituntut oleh Islam? Islam pada perihal umatnya sekarang yang tinggal hanya pada nama dan tidak menjadi cara hidup serta panduan. Kehidupan seharian dan perkara ibadah di dalam agama diasingkan. Manusia sekarang sudah ramai yang tersimpang jauh dari landasan sebenar seperti yang telah diajarkan oleh rasulullah SAW. Jangan bicara soal cinta dan kasihkan rasulullah jika kita tidak pernah mengamalkan sunnahNYa.


Seorang yang beriman pasti akan rindu untuk bertemu dengan kekasih ALLAH itu. Sentiasa berusaha mengharap dan mendamba saat paling indah tika bersua denganNya. Seperti kata pujangga “tidak kenal maka tidak akan cinta”. Jika tidak kenal akan rasullullah bagaimana akan timbulnya rasa cinta kepadanya? Tanda kasih dan cinta kita bukan sekadar membuat majlis dengan sambutan besar-besaran bagi memperingati hari kelahiran baginda malahan perlu lebih dari itu. Ikuti sunnahNya dan amalkan dalam kehidupan seharian kita. Nescaya berbahagialah kehidupan kita di dunia dan di akhirat sana.



Sedarlah bahawa dunia ini tempat beramal sedangkan akhirat adalah wawasan kita. Berselawatlah kepada Rasulullah sebagai tanda kasih dan cinta kita kepada baginda juga bagi menghidupkan ruh yang sentiasa kering-kontang ini. Bumi yang kemarau tidak akan subur tanpa siraman air. Begitu juga ruh dan hati yang kotor perlu disirami dengan air iman.


Semoga kita sama-sama memperolehi kemanisan iman~ A’la hubbun Nabi Sallallahu a'laihi wasallam..Sollu A’laihi wa sallimu tasliimaa.

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie