Tuesday, April 07, 2009

Jejak Perantau...




“.. Sebarkanlah ucapan salam di antara kamu.”- Riwayat Muslim.


As salam adalah pembukaan kepada kasih sesama mukmin dan ianya dicernakan daripada iman. Ia merupakan kunci kasih sayang sesama mukmin. Apabila kita menyebarkan salam maka akan timbullah kasih sayang antara kita. Dengan ucapan salam boleh menzahirkan bagaimana Islam mengajar umatnya supaya saling berhubung antara satu sama lain dengan adab kesopanan. Hukum memberi salam adalah sunat namun menjawabnya adalah fardhu. Cara memberi salam yang disyariatkan adalah dengan lafaz: Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.


Ucapan salam bukan satu adat tetapi ianya sunnah Rasulullahi sallallahu alaihi wasallam. Setiap ucapan salam itu adalah doa bagi saudaranya yang lain. Maka berusahalah menghidupkan sunnah dan menyebarkan kebaikan kepada semua. Perlu diingatkan juga di antara tanda kasih buat saudara kita adalah dengan membawanya kepada kebaikan walaupun di sana kita terpaksa berterus terang untuk menegah kejahatan yang dilakukannya. ~ salam imtihan…



“..Janganlah kamu berputus asa dari rahmat ALLAH..”- Surah Az-Zumar :53


Sesungguhnya rahmat Allah itu bagi hambanya sangat luas. Berusahalah untuk menjadi hambanya yang soleh dan sentiasalah memohon keampunan daripadaNya. Tiada sebaik-baik tempat kembali bagi seorang hamba melainkan kepada Allah. ~ salam imtihan.


Blog ini akan ditinggalkan buat beberapa tempoh…saya akan menghadapi exam tidak lama lagi. Doakan kejayaan buat saya demi Islam! semoga n3 ini akan memberi manfaat kepada semua. Saya hanya mencoretkan, namun DIA yang memberikan ilham kepada saya untuk disampaikan kepada semua. Semoga kita semua beroleh rahmat dan keampunanNYA-amen.

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie