Monday, May 18, 2009

Hakaza Takuun Al Ummahaat

Alhamdulillah, kesyukuran dirafa’kan buat RABBUL JALIL atas segala pemberian nikmatNya. Pada N3 kali ini saya ingin berkongsi mengenai sebuah buku yang telah selesai dibaca baru-baru ini.


“Bidadari Dari Timur”

Memoir kehidupan isteri seorang Tok Guru yang begitu mengujakan. Sesuai untuk bacaan semua golongan kerana di dalamnya juga menceritakan bagaimana peribadi Tok Guru bersama keluarga, masyarakat dan perjuangan. Membacanya dapat meniupkan semangat… perajurit dan serikandi ISLAM!



“ KESENANGAN adalah apabila berada dalam IMAN, PENYEJUK HATI tersimpan dalam SOLAT, KESELAMATAN KALBU ialah REDHA, KECANTIKAN WAJAH muncul apabila TERSENYUM, KETENANGAN dengan banyak BERZIKIR”.
“ Sentiasa bersedia demi SEBUAH PERJUANGAN yang dituntut oleh ALLAH”.
“Nyalir cinta antara dua hati..” “ Perjuangan tanpa noktah..”.
-Pondok Cinta Kami -
“ Pandanglah hidup dengan kacamata CINTA dan OPTIMIS”.
“… dan semoga berdirinya aku di belakang dia akan terus mampu menjadi nyalir nyali yang terus membuatkannya tega merandai segala cabaran dalam perjuangan ini.
“ TERSENYUMLAH, cukuplah kepahitan itu di atas langit”.
– Bidadari Dari Timur –





Muslimah Pemangkin Ummah
(sedikit perkongsian ilmu sempena hari ibu)



Zainab Al-Ghazali pernah menyatakan IMAN adalah KUASA PEMBINA , membangkitkan KEHIDUPAN yang membawa seseorang dari ALAM MANUSIA kepada ALAM TANGGUNGJAWAB YANG BESAR.- Nahwa Ba’si Jadid -


Mempunyai sifat KESABARAN dan KETAHANAN dalam menghadapi ujian dan rintangan. Sifat ini banyak membantu individu ke arah pembinaan peribadi yang baik juga melahirkan insan mulia dan tahan lasak.



SESEORANG MUSLIMAH yang MANTAP AKHLAKNYA mempunyai SIFAT IKHLAS YANG BAIK. Keikhlasan dalam setiap kelakuan KERANA ALLAH SWT adalah KEMUNCAK KEJAYAAN INSAN. Sifat ini amat perlu dalam mujahadah menentang hasutan dan was-was syaitan serta hawa nafsu amarah. Sekiranya terjadi sedemikian, ianya dikira sebagai perbuatan yang benar-benar suci dan ikhlas kerana Allah swt. - Abdullah Nasih Ulwan “Sifatud-Dai’yah an-Nafsiah”-



JIWA YANG SENTIASA BERTAUBAT juga melahirkan peribadi yang murni dan tinggi di sisi Allah swt. Al-Ustaz Said Hawa menyebut bahawa manusia sering melakukan kesalahan yang tidak ma’sum melainkan para anbiya’, mereka dituntut supaya BERTAUBAT DI ATAS SEGALA MAKSIAT SEKALIPUN BERULANG KESALAHAN ITU.- Said Hawa – “Jundullah Thaqafah Wal Akhlak” –



SETIAP MUSLIMAH MESTI BERILTIZAM DENGAN SIFAT KEBENARAN yang merupakan asas utama dalam taqwim SAKHSIAH INSANIAH. Perbuatan yang dilakukan atas jalan kebenaran adalah bertepatan dengan Allah swt, Firmannya yang bermaksud:




“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar”.
Surah at-Taubah ayat :119



** langkah ini tidak akan berpatah semula..nekad,..fahamilah, maafkanlah..**

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie