Friday, June 19, 2009

Katarsis Sebuah Rasa



Souq Hamidiyyah

Petang itu saya, mama Uz, kak Sall dan kak Chik telah bercadang untuk keluar ambil angin petang dan bersiar-siar sekitar Souq Hamidiyah dan Jami’e Umawi. Suasana di sekitar souq yang sesak dengan orang ramai kerana cuti soifi telah bermula. Tidak kurang juga pengunjung yang bersiar-siar bersama keluarga serta pelancong yang datang dari dalam dan luar Syria. Setelah penat berjalan sekitar souq dan melayan kerenah uz (my niece in usraty) mama uz mengajak saya masuk berehat di jami’e sementara menunggu baba uz yang sedang mengikuti pengajian di jami’e. manakala kak Sall dan kak Chik masih mahu meneruskan projek mereka. Orang nak balik Malaysia lah katakan..shoppinglah. apa lagi??

with Uzlifatil Jannah at Jami'e Umawi

Sementara menemani mama Uz di jami’e kerana menunggu baba Uz untuk pulang bersama ke Mujtahid kami sempat juga makan-makan dan berposing. Hehe. Uz memang hepi..ramai kawan baru yang dia dapat berkenalan. Sepanjang perjalanan pun sudah ramai orang arab yang menegur Uz. Nak tahu kenapa? Sebab uz adalah satu-satunya kanak-kanak yang memakai tudung. Ada yang memuji tak habis.. “Subahanallah, masya Allah..”. kata mama arab yang bertemu dengannya. Tak kurang juga ada yang marah. Kata mereka tak baik bagi anak kecil pakai tudung dan macam-macam lagilah. Tapi majority menyukai cara kita yang foreigner sebab kita ajar anak pakai tudung dari kecil lagi.


Di dalam jami’e sedang berlangsung dars umumi bersama sheikh yang kalau tak salah sangkaan saya ini, sheikh tersebut adalah Sheikh Muhammad Abul Huda yang pernah saya ikuti dars beliau di Jami’e Hasan, Abou Remmaneh. Kerana saya tidak dapat melihat wajah sheikh dengan jelas. Saya hanya memerhatikan dars umumi tersebut dari kejauhan sahaja sambil mengambil berkat dan sempat juga saya berdoa di situ. Tapi dars tersebut dapat didengari sekitar kawasan jami’e kerana speaker yang dipasang sekitar jami’e.

Jami’e Umawi

Merupakan masjid terbesar dan tertua di Damascus yang terletak di akhir jalan Souq Hamidiyyah. Masjid ini telah kekal selama 1200 tahun dan melalui pelbagai zaman dan rintangan. Pernah diserang oleh Mongol sehinggalah ditimpa gempa bumi dan kebakaran pada tahun 1893M. terdapat mozek yang menghiasi di dinding-dinding masjid. Tiada unsur kemanusiaan yang wujud pada dinding-dingding masjid, Cuma corak-corak tanaman dan ladang, Bandar dan istana yang mewujudkan suasana kedamaian campuran klasik dan ketimuran..

Souq Hamidiyyah


Telah berusia 500 tahun dan dimajukan semula pada tahun 1873 di bawah kesultanan Turki-Uthmaniyyah-sultan ke -34 (Sultan Abdul Hamid II 1876-1909). Panjang Souq Hamidiyyah ialah 1.5 km. di dalam Souq Hamidiyyah juga terdapat Madrasah Zahiriyyah, Madrasah Adiliyyah, Madrasah Jaqmasiyyah dan Hamam (ruang mandi) al-Malik az-Zahir.

Uz & Syrian gurlz..

Jami'e Umawi, Damascus, Syria


gatoo..nyum nyum...


0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie