Monday, June 22, 2009

“Rijal Rabbani”, Generasi Berakhlak VS Generasi Bebas Jenayah?

Sudah menjadi lumrah di dalam kehidupan ini akidah adalah asas kepada keimanan seseorang muslim. Aqidah Islamiah merupakan hakikat fitrah bagi menjalani kehidupan muslim yang sempurna. Persoalan iman dan akidah adalah penyelesai utama bagi segala masalah ummah zaman berzaman kerana ianya adalah asas kepada keperibadian muslim. Namun apa yang berlaku akhir zaman ini ramai yang telah terpesong dan menyesatkan masyarakat dari landasan yang hak.


Scenario negative dengan kebejatan jenayah yang begitu meruncing sekarang ini teruk melanda masyarakat di Malaysia. Apabila segala permasalahan tersebut tidak dapat diatasi lagi dengan kes-kes jenayah yang berlaku di mana-mana sahaja. Setelah tidak dapat dikawal dan dibendung barulah dapat mencelikkan mata tikus-tikus yang terpedaya dengan umpan lazat yang terhidang di dalam perangkap. Selama ini tikus-tikus itu buta matanya dan pekak telinganya dek kerana terpedaya dengan tipuan duniawi ini.


Wajarkah apabila keadaan sudah tidak dapat dikawal lagi baru terfikir untuk mengambil cakna dengan segala yang berlaku?. Padahal sebelum ini mereka sendiri yang membuka dan memberikan ruang dan peluang ke arah jalan kerosakan itu. Kempen GBJ iaitu “Generasi Bebas Jenayah”, adakah ianya merupakan satu alternative yang berkesan untuk mengatasi kes-kes jenayah dan masalah social negative masyarakat kita di Malaysia? Saya tertarik untuk memberikan sedikit komentar daripada senario yang berlaku di Negara kita sekarang.


Apa yang berlaku sebelum ini, sudah berapa banyak perancangan dan kempen yang dijalankan oleh pihak kerajaan namun hasil dan natijahnya tetap sama. Kalau dahulu program Rakan Muda, Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN), agenda Modal Insane dan macam-macam lagi kempen yang terbaru anjuran dari pihak kerajaan. Namun, masalah social dan kes jenayah masih lagi berleluasa malah bertambah teruk. Mereka perlu sedar bahawa usaha yang dijalankan walaupun dengan menggunakan segala system dan kecanggihan yang ada jika tidak berpaksikan syariat maka segala usaha tersebut sama sekali tidak akan Berjaya. Ini jelas menunjukkan segala kehidupan manusia itu perlulah berpandukan petunjuk syariat.



Adakah begini??


Penggunaan istilah-istilah kepada perkara yang dasarnya tidak jelas sudah tentu ianya tetap tidak boleh diterima di sisi agama kerana hanya dasar dan matlamat yang jelas sahaja yang akan diterima. Matlamat yang jelas adalah yang berpaksikan kesepaduan Amal Islami yang syumul menggunakan al-qur’an dan as-sunnah sebagai sumbernya. Jadi sesuatu hukum hanya akan diletakkan kepada dasar dan matlamatnya bukan dengan hanya melihat pada nama dan istilahnya sahaja. Berbalik kepada usaha yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan itu adakah ianya mampu mengembalikan dan menjinakkan hati-hati manusia yang sudah rosak dan jauh daripada agama Islam?.


Walaupun Malaysia yang masyarakatnya terdiri dari berbagai bangsa dan agama, mengapa kita tidak memilih jalan pertengahan yang lebih baik dan membawa masyarakat ke arah kebenaran?. Contohnya, meletakkan kempen “Generasi Berakhlak” . kalau ikutkan pandangan peribadi saya, saya lebih suka dengan istilah “Rijal Rabbani”. Tetapi mungkin juga bagi meraikan semua masyarakat dengan meletakkan “Generasi Berakhlak”. Perkataan akhlak itu sendiri bagi saya bukan hanya tertumpu kepada agama Islam sahaja. Tetapi agama lain juga mementingkan akhlak dan peribadi penganutnya.



Majlis khatam al-qur'an, program Ihya' Ramadhan PPMS


Atau sepatutnya begini??


Walau apapun penggunaan istilah yang dibuat, priority yang dituntut dan perlu dilihat adalah dari dasar dan matlamat sesuatu perkara. Pembentukan “Rijal Rabbani” yang dimaksudkan ialah generasi yang tidak terkesan dengan tribulasi dan mampu mentadbir alam ini dengan aqal dan kebijaksanaan. Seterusnya membentuk ummah, mendidik bangsa, mencapai cita-cita dan mendokong prinsip yang jelas dalam perjuangan. Mereka yakin dengan janji Allah subhanahu wa ta’ala di dalam surah Al-Anfal : 29 yang bermaksud;


“ Jika kamu bertaqwa kepada Allah, Allah akan menjadikan bagi kamu pembeza (kekuatan hati yang membezakan di antara yang hak dan batil)”.

A-Anfal :29


Inilah pembentukan saff mukmin yang sejahtera dengan memelihara akidah dan keimanan hanya kepada Allah subhanahu wa ta’ala. Tidak perlu bersusah payah untuk dipaksa dan diancam dengan 1000 ancaman cukuplah dengan menanam satu sahaja di dalam hati-hati mereka iaitu ketauhidan kepada Allah. Secara automatic apabila hati sudah suci maka seluruh anggota dengan mudah taat dan patuh kepada segala perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya. Namun berapa ramai yang mahu memikirkan dan kembali kepada Islam? Sedangkan ramai yang mendustakan alqur’an… sedarlah, bahawa;

** “kejayaan hakiki bukan sesuatu yang Gratis!”. **

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie