Friday, July 24, 2009

Dari Bertatih Mahu Berjalan


“Ukhti, tolong berikan Syu sesuatu untuk difikirkan dan dibuat research..”


… “cuba fikirkan tentang pengorbanan..”. suggest dari Ukhti.


Hmm.. “alamak! Takde yang lain dah ke?”


.. “la’!”. Ringkas sahaja jawapannya.


“boleh tak bagi Syu yang lain dulu?..”. cuba memancing.


.. “kenapa? Susah sangatkah nak bahas maudhu’ ni?”.. matanya tajam memandang seolah-olah sedang mencabar.


P-E-N-G-O-R-B-A-N-A-N.


Kiranya seperti saya masih belum benar-benar kenal dan taaruf dengan pengorbanan. Atau dalam bahasa arabnya ialah tadhiyah. Masih ada kesan-kesan cintakan dunia yang sedang berakar di hati. Masih melebihkan dunia dari wawasan akhirat. Mungkin Allah datangkannya untuk mentarbiah diri saya yang masih jauh ini. Jauh sangat jika mahu dibandingkan dengan pengorbanan para solihaat di zaman salafussoleh. saya yang masih bertatih ini mahu berjalan betul namun jatuh juga sekali-sekala ketika melangkah. Itu juga lumrah kehidupan bukan?


Berkata sheikh Yusuf Al-Qaradhawiy :

“sesungguhya nikmat Allah yang paling agung kepada hambaNya ialah DIA memberinya taufik untuk merealisasikan anugerah dan sekaligus potensi dirinya untuk membela kebenaran dan bukan untuk mendukung kebatilan dan bukan di jalan taghut”.


Rijal Dan Nisa’ Yang Membawa Panji-Panji Islam

Tanggungjawab dan amanah bagi menjaga ad-Deen tercinta memerlukan pengorbanan dan ketaatan juga komitmen yang terbaik. Kita perlu sedar bahawa pengorbanan yang dituntut adalah pengorbanan yang praktikal(amali), bukannya slogan dan teori! Memikul amanah dan bebanan ini dengan istiqamah dan thabat ketika menempuh bermacam ujian dan rintangan dalam perjuangan. Pernahkah anda mendengar kata-kata bahawa waktu adalah sebahagian daripada rawatan?. Maksudnya setiap amalan dan usaha kita di arena perjuangan untuk menegakkan Islam ini bukanlah sesuatu yang mudah. Ianya memerlukan pengorbanan, kesabaran, keteguhan dan banyak lagi kerana berjuang di jalan Allah ini bukan suatu yang gratis.

Ketahuilah bahawa inspirasi seorang pejuang perlu mengetahui akan slogan yang abadi :

“ Mati Pada Jalan Allah Adalah Setinggi-Tinggi Cita-Cita Kami”.


0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie