Wednesday, July 08, 2009

“Hanya Jauhary Mengenal Manikam”


Di dalam pepatah melayu ada menyebut “hanya jauhari yang mengenal manikam”. Maksudnya adalah hanya seseorang yang mahir di dalam sesuatu perkara itu sahaja yang mnegetahui tentang perkara tersebut. Contohnya, hanya pembuat permata dan yang mempunyai ilmu tentangnya sahaja yang tahu menilai mana permata dan yang mana kaca. Di dalam agama Islam pula, hanya ulama iaitu seseorang yang mendalami ilmu agama sahaja yang mampu menguasai dan mentafsirkan berkenaan hukum-hakam di dalam beragama.


Jika kita soroti sirah nabawiyah, bagaimana kehebatan saidatina khadijah memilih rasullullah sallallahu alaihi wasallam sebagai suami yang beliau sendiri tidak mengetahui bahawa baginda sallalhu alihi wasallam akan menjadi rasul Allah. Tidak lain dan tidak bukan, bahawa di dalam sirah ini telah terciptanya sunnatullah yang begitu unik. Kita dapat melihat bahawa hanya jauhari mengenal manikam!

Sasterawan melayu pernah menyebut di dalam kata-katanya :

“Apa tanda Melayu jati,

Ilmu bermanfaat ia minati,

Apa tanda Melayu jati,

Orang berilmu ia dekati,

Apa tanda Melayu berakal,

Ilmu dituntut menjadi bekal..”

(Pak Tenas Effendy, 1994)



Pernah diceritakan oleh seorang pensyarah di Mujamma’ Fatah Islami Lil Inath berkenaan kisah ketika mana fitnah berleluasa pada zaman khilafah saidina Ali dan zaman sebelumnya iaitu saidina Uthman Radhiyallahu anhuma. Telah datang seorang lelaki lalu bertanya kepada saidina Ali radhiyallahu anhu :


“Mengapa pada zaman khilafah Abu Bakar dan Umar tidak berlaku fitnah dan pemberontakan? Dan ia terjadi pada zaman khilafah kamu dan Uthman?”. Kata lelaki tersebut.


Lalu saidina Ali radhiyallahu anhu menjawab :


“ kerana pada zaman mereka rakyatnya seperti aku dan uthman, tetapi pada zaman kami rakyatnya seperti kamu.”


Jelaslah di sini bahawa sesebuah Negara itu jika dipimpin oleh pemimpin yang amanah tetapi rakyatnya tidak amanah maka keadaanya masih tetap tidak aman. Bagi merealisasikan sebuah kepimpinan dan Negara yang bersih seperti yang diidam-idamkan iaitu “Baldatun Toiyibatun” itu menuntut pengorbanan dan kepatuhan dari semua pihak.


Di dalam beragama juga ilmu adalah asas bagi mengetahui dalil-dalil dan hujjah untuk menunaikan amanah yang telah ditaklifkan di dalam Islam. Tanpa ilmu akan menyebabkan seseorang itu jahil dan akan menghukum sesuatu perkara tanpa berhujjah. Islam mengajar umatnya agar adil dan saksama di dalam semua perkara. Jangan sampai ifrath dan tafrith iaitu cuai dan fanatic atau terlalu obsess di dalam beragama. Jadi pilihan terbaik di dalam beragama adalah di pertengahannya.


Sepertimana yang pernah dinyatakan di dalam al-qur’an bahawa Allah menyeru bagi hambanya supaya menjadi di kalangan orang-orang yang muqsitiin iaitu berlaku adil dan bijaksana di dalam kehidupannya. Persoalannya mengapa masih ada yang sangat suka membesar-besarkan perkara khilaf dari mengambil berat tentang perkara usul yang perlu dipertahankan? Di Malaysia contohnya, berapa ramai yang rosak aqidahnya? Berpeleseran di sana-sini dengan penuh kemaksiatan yang terang dan jelas boleh membawa kepada kehancuran aqidah dan umat.


Kefahan yang jelas dan benar perlulah diperolehi bagi seseorang yang mahu memperkatakan mengenai soal agama terutamanya adab-adab di dalam perselisihan perkara cabang di dalam agama supaya tidak memecah belahkan saudara sesama Islam. Jika mahu melontarkan sesuatu fikrah dan pendapatan perlulah bersikap terbuka dan di bawah naungan kasih sayang kerana Islam adalah agama Rahmatan lil a’lamin…


Sudah jelas bukan? Di dalam masalah agama memerlukan ilmu. Ilmu yang diperlukan pula adalah ilmu wahyu. Ilmu wahyu hanya dapat dikuasai oleh ulama. Ulama pula ada ciri-cirinya. Kalau hendak tahu, tuntutlah ilmu. Jadi, jika mahu mengenal manikam, tanyalah kepada jauhary!

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie