Friday, July 17, 2009

Sekuntum Bicara Sejujur Pamitan

Pernahkah anda merasakan nikmatnya berukhuwah? Ukhuwah yang saya maksudkan adalah ukhuwah Islamiyah iaitu hubungan persaudaraan yang bertunjangkan ketauhidan kepada Allah SWT dan kesyumulan perjuangan Islam. Ianya merupakan satu nikmat bukan? Namun, jangan disalah ertikan maksud nilai ukhuwah dan cinta di dalam Islam. Saya ingin memberi sedikit teguran kepada sesiapa yang agak suka menggunakan perkataan, ukhuwah, cinta dan sebaginya dalam keadaan dia tidak tahu makna sebenar istilah tersebut lalu menggunakannya dengan makna dan pada tempat yang salah.



Ikatan Ukhuwah Yang Bagaimana??


Apabila disebut tentang 2 aspek tersebut, sepertimana yang telah dinyatakan pada awal penulisan ini saya ingin membawa anda kepada kefahaman ringkas bagaimana untuk menilainya? Kita selalu mendengar ungkapan bahawa ukhuwah itu indah, ukhuwah fillah hingga ke jannah… Adakah ukhuwah itu dengan perasaan sangat sayangkan sahabat sehingga tidak mampu menerima ketentuan Allah dengan sebarang yang tidak diingini? Mengapa masih mempersoalkannya? Kita menerima apabila DIA memberi, lalu kita perlu redha apabila DIA mengambilnya semula. Keikhlasan boleh dinilai apabila kita mampu meneruskan segala kerja dan amalan walaupun kita keseorangan. Kerana perjuangan untuk menegakkan Islam dan menjaga keamanannya itu merupakan taklif dari Allah ke atas setiap muslim. Islam perlu didirikan di dalam diri setiap muslim barulah ia mampu ditegakkan di tanah airnya. Biar dibuang, dihina, dipenjara..tapi tetap terus mahu berjuang!!!



Jangan Dimomok Cinta!


Berapa ramai yang sudah dimomok cinta? Benar bukan? Frust bercinta, patah hati, gila bercinta, nyanyuk bercinta juga boleh jadi.. inilah bahayanya apabila kebebasan bercinta yang tidak berpaksi. Cinta adalah sesuatu yang membawa maksud suci dan murni. Namun cinta suci hanya akan lahir dari niat dan hati yang suci. Jika kita seorang yang beriman, Allah akan kurniakan rasa cinta itu tanpa bersusah payah untuk si teruna mengorat si dara atau sebaliknya. Namun perasaan cinta itu dengan mudah dapat dizahirkan mengikut syariat. Iaitu wa’ad khitbah, aqad nikah, ijab dan qabul. Perjalanannya menjadi mudah kerana ia berpaksikan dengan keimanan kepada Allah SWT. Bukan sebuah mainan anak-anakan tapi suatu yang serius dengan tujuan untuk meneruskan perjuangan Islam dan menguatkan umat Islam.



Kalau dahulu remaja Islam asyik dengan kisah cinta filem korea, hindustan dan banyak lagi cerita dan watak yang dikatakan “Cinta Sejati” yang dibawa dari golongan non muslim. Kebanyakan remaja Islam menonton filem dan drama tersebut lalu mengambil istifadah dari dongengan kisah cinta itu sebagai qudwah! Kemudian berlakulah pelbagai jenis polemic cinta ciptaan remaja-remaja ini. Tidak salah jika mahu menontot sekadar yang patut sahaja bukan mengambilnya sebagai ikutan. Sekarang remaja Islam tidak dimomok lagi dengan kisah cinta filem korea, Hindustan dan yang seangkatannya, tetapi filem dan drama yang dikatakan islamik telah mula menarik minat remaja Islam untuk beralih arah kepada “Cinta Islamik”. Di manakah nilai-nilai Islam yang sebenar yang sepatutnya dijadikan qudwah oleh remaja ini? Walaupun sekarang sudah banyak filem dan drama islamik ditayangkan contohnya ayat-ayat cinta, wanita berkalung sorban dan banyak lagi kisah-kisah baru cinta islamik. Namun bagi saya ianya masih belum cukup syarat. Memandangkan kebanyakan cerita yang dibawa daripada Indonesia itu bukanlah mengikut waqi’e kita di Malaysia kerana banyak perbezaan budaya dan tahap kehidupan masyarakat.



Kisah-kisah yang hanya menggunakan nama Islam bagi mengelirukan masyarakat dan hanya sedikit sangat mesej sebenar Islam yang disampaikan. Sebagai seorang muslim yang mempunyai prinsip dan pegangan tidak akan terpengaruh dengan kisah cinta palsu yang hanya menggunakan nama Islam bagi melariskan aliran pemikiran yang dibawa oleh mereka. Sedar tidak sedar ia juga merupakan salah satu cara daripada musuh Islam untuk membuat serangan pemikiran ke atas umat Islam. Unsur-unsur liberalisme, pluralisme, feminisme dan ajaran sesat jelas dilihat di dalam filem “wanita berkalung sorban”. awas! Inilah bahaya besar yang akan merosakkan pemikiran remaja Islam terutamanya muslimat yang mungkin mudah terpedaya dengan mesej songsang yang dibawa dari kisah-kisah cinta tersebut.



Kebijaksanaan Yang Bijak-Sana


Islam tidak melarang umatnya untuk berpendapat dan berhujjah tetapi segala yang mahu dilontarkan perlulah berpaksi kepada Al-Qur’an dan As-Sunnah. Ini jelas bahawa Islam tidak menghalang dan menyekat umatnya untuk berfikir bahkan sangat menganjurkannya. Namun, di sana ada perkara dan kemestian yang mesti difahami dan dipatuhi. Kebebasan yang tidak berpaksi ini sebenarnya adalah sesuatu yang hanya menurut kata nafsu bukannya lahir dari kesedaran diri seorang muslim. Senario kebebasan yang sering dilaungkan itu membawa aliran songsang terhadap umat Islam kerana sesuatu kebebasan hendaklah tidak membuatkan seseorang terkeluar dari batasan-batasan syarak sama ada ia telah disepakati ulama atau ia sebagai nas qat’ie yang tidak boleh khilaf oleh sesiapa pun.



Kita harus berwaspada dalam mendapatkan sebarang bahan luar yang mahu dijadikan sebagai pegangan, ikutan dan sebagainya. Jika kita tidak memahami maka perlulah merujuk kepada yang lebih mengetahui kerana bimbang suntikan halus yang berbentuk serangan pemikiran memasuki kepala dan jiwa sehingga mampu membuatkan kita cenderung untuk mengiyakan pelbagai fahaman yang disangkakan betul sedangkan ia songsang dan ini cukup banyak mengisi segenap ruang penyampaian maklumat di serata dunia. Justeru itu berhati-hatilah dalam menilai dan membezakan di antara yang haq dan batil. Sama-samalah kita berpegang dengan sabda Rasulullah SAW :


من يرد الله به خيرا فيفقهه في الدين


“Let us not fear to engage. But let us not engage out of fear!”

Serikandi Islam…Fearless!

Getting improve!! Yeaay!

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie