Tuesday, July 28, 2009

Tatkala Yang Indah Bersemi



Jam di tangan saya menunjukkan waktu sekarang tepat pukul 11.00 p.m. Saya dan fizah sedang menuju ke Damascus international airport ditemani oleh mas’ul. Kami ke sana untuk menyambut kedatangan tetamu yang ingin berziarah ke Syria. Mereka adalah tetamu yang datang dari Cairo. Penerbangan dari cairo berlepas lebih kurang pukul 10.30 p.m. kenangan lalu kembali semula di ingatan bagaimana pertama kali saya menjejakkan kaki di sini.


Saya, sarah dan adik lelaki saya menguruskan sendiri penerbangan kami dari Cairo ke Damascus. 18 ogos 2005 adalah tarikh saya mula menjejakkan kaki di bumi Syam ini. Waktu itu hati saya sangat gembira dan berbunga sekali apabila akhirnya dapat juga saya jejakkan kaki ke bumi ini. Tempat yang diidam-idamkan untuk diziarahi dan harapan untuk dapat belajar ke sini sejak dari sekolah rendah lagi. Saya sangat bercita-cita untuk datang ke sini. Alhamdulillah, Allah maqbulkan permintaan saya dengan berkat doa mak dan ayah…terima kasih.


Malam itu kami menaiki bas menuju ke airport dengan tambang yang berharga 45 lera Syria. Ketika dalam perjalanan saya sempat melihat ke luar tingkap bas. Kelihatan lampu-lampu yang berkilauan di luar terutama pemandangan di jabal qasiyun yang sangat cantik dan indah. Bak kata fizah, cantik sangat! Macam lu’lu’ wa marjan!. Udara pada waktu malam yang panas di musim soif ini menyebabkan orang ramai ke luar mengambil udara malam di luar rumah yang lebih nyaman. Kelihatan agak kelakar bila melihat orang arab yang boleh picnic satu family di tepi-tepi jalan raya tanpa menghiraukan apa-apa pun. Bagi mereka ini adalah suatu kebiasaan kerana keadaan di sini tidak sama dengan Malaysia. Janji dorang hepi takpe la…


Hmm, Syria.. apa yang indah di sini? Bagi saya di sini adalah segala-galanya. Penghijrahan yang sangat bermakna dalam hidup saya. Damsyik tetap di hatiku! Jangan jeless..










0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie