Monday, August 17, 2009

Medium Pembentukan Fikrah

Membaca Medium Pembentukan Fikrah

Semalam merupakan hari terakhir ‘Ma’rad Kutub Ad-Du’ali’ ataupun pesta buku yang diadakan di madinah ma’rad Damascus, Syria. Saya sempat pergi ke sana sebanyak 2 kali bersama achik dan ahlulbayt. Alhamdulillah, dapat juga saya membeli beberapa kitab yang telah disenaraikan sebelum ke sana.


Tetapi kitab yang saya beli kesemuanya kitab mua’sirah bukan turath dan bukan kitab untuk di kuliah. Kerana bagi membeli kitab kuliah lebih sesuai dibeli setelah bermulanya pengajian untuk melihat dahulu kitab yang dipilih oleh pensyarah. Kadang-kadang jika kita membeli sebelum pengajian bermula agak mengecewakan kerana pensyarah belum tentu lagi akan menggunakan kitab yang sama dengan tahun sebelumnya.


Agak kelakar kerana kitab-kitab pilihan saya kali ini banyak juga yang menjurus ahwal mar’ah dan usrah muslimah. Walaupun pada asalnya saya tidak berniat untuk membeli kitab yang membincangkan isu yang sama (kerana saya sudah ada banyak) kitab yang membincangkan mengenai isu tersebut. Pada awalnya saya ingin membeli kitab ‘Mufassal fi ahkamil mar’ah wa baytul muslim fi syari’ah Islamiyah’ karangan Dr. Abdul Karim Zaidan yang mempunyai hampir 10 jilid kalau tidak silap. Tetapi kitab tersebut telah habis dicetak dan cetakannya akan dikeluarkan beberapa bulan selepas ini.


Pada kali ini saya banyak membeli kitab dari pengarang yang bernama Dr. Solah Abdul Fatah Al-Khalidi kerana berminat dengan tulisan beliau setelah saya membaca kutaib beliau yang bertajuk ‘Khittatul barraqah lizin nafsit tauwaqah’ merupakan bacaan motivasi bagi yang mahu melahirkan anjakan padadigma selaku talibul ilmi yang ingin berjaya.



Apa-apa pun saya berpuas hati dengan kitab-kitab pilihan yang telah dibeli itu. Semoga ianya dapat memberikan manfaat untuk saya meneruskan perjuangan ini. Membaca merupakan salah satu hobi saya dimasa lapang selain daripada menulis. Dengan membaca akan melahirkan percambahan fikrah yang begitu banyak dan bermanfaat.

Ahlan Ya Ramadhan...1430 H

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie