Wednesday, October 28, 2009

Tunggu, Singgah Kejap!

~Jika Aku Jatuh Hati~

“Ya Allah jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang
yang melabuhkan cintanya padamu,
agar bertambah kekuatanku menyintaiMu.
Ya Muhaimin jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati
seseorang yang hatinya tertaut padaMu
agar tidak terjatuh akudalam jurang cinta nafsu...
ya rabbana jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar tidak
berpaling daripada hatiMu..
Ya Rabbul izzati jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang
yang merindui syahid di jalanMu..
Ya Allah jika aku menikmati
cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu
melebihi kenikmatan indahnya bermunajat
di sepertiga malam terakhirMu...
Ya Allah jika aku jatuh hati
pada kekasihMu, jangan biarkan aku tertatih
dan terjatuh dalam perjalanan panjang
menyeru manusia kepadaMu...
Ya Allah, jika kau halalkan aku
merindui kekasihMu,jangan biarkan aku
melampaui batas sehingga melupakanku
pada cinta hakiki dan rindu abadi
hanya kepadaMu”.
Amin..
Doaku..moga kita sama-sama
berjaya di dunia dan akhirat..
berjaya dalam mengharungi
segala dugaan dan cabaran..
yang sememangnya
menguji kekuatan iman..
kerana tapak iman itulah yang
menemukan cinta yang selama ini telah hilang...
SUMBANGSIH : JUNIOR_BAHTERA

Monday, October 19, 2009

Bersamamu Palestin


Bersamamu Palestin-Syawal1430H


Alhamdulillah pada 18 okt 09, pukul 10 pagi waktu Syria saya dan sahabat-sahabat telah diberikan peluang oleh Allah SWT untuk bertemu buat kesekian kali dengan muslimat Hamas di Syria. Kehadiran kami di maktab Hamas telah disambut oleh Ummu Hassan yang berkhidmat di pejabat tersebut. Kelihatan Ummu Muhammad (zaujah as-syahid Izzuddin) dan sahabatnya Ummu abdullah telah pun menunggu ketibaan kami. Oleh kerana kami telah berpecah kepada 2 kumpulan hanya saya dan kak Ida yang sampai dahulu. Berbaki lagi 3 orang sahabat saya yang dalam perjalan ke maktab. Kami telah dijemput oleh Ummu Muhammad untuk sarapan pagi bersama mereka. Alangkah bertuahnya dapat duduk dan makan bersama orang-orang yang hatinya cintakan Allah dan perjuangan Islam…



sarapan pagi bersama muslimat Hamas


Pertemuan kami diteruskan dengan sesi temuramah oleh wartawan MM berkenaan isu-isu terbaru yang berlaku di Palestin juga tentang pengalaman kehidupan rakyat Palestin di perantauan. Kebetulan juga baru sahaja berlangsung program “ Multaqa Golan” atau “International Arab Forum” dianjurkan oleh kerajaan Syria pada 11,12 Oktober bagi mempertahankan tanah Golan daripada dirampas oleh yahudi. Banyak kisah sedih yang diceritakan. Seperti biasa yahudi laknatullah dan konco-konconya tidak pernah serik untuk meneruskan jenayah yang telah dilakukannya. Kebanyakan kisahnya sama seperti apa yang kita dapat lihat, dengar dan baca dari ruangan media. Kekejaman dan kerakusan untuk memusnahkan umat Islam masih berterusan..


HELWI PPMS dan Wakil MM bersama Ummu Muhammad


Apa yang saya inginkan dari pertemuan ini adalah untuk mengambil semangat ruh jihad yang ada pada diri mereka agar ruh itu terus mengalir ke jasad dan hati kami. Kata-kata akhir dari Ummu Muhammad bagi mengakhiri pertemuan bersama beliau ialah agar ukhuwah kami bukan hanya atas nama Islam, di dunia tetapi hingga ke akhirat dan bersama-sama di Jannah nanti..Amin ya Rabb. Sepertimana namanya Syuhada, semoga dimaqbulkan doa kedua ibu-bapa agar menjadi Syuhada fi sabilillah! Itulah yang sering saya sebutkan kepada mereka..semoga doa dari para solehaat lebih diterima di sisiNYA..Insya ~Allah..


~Nahnu Ma’akum!~

Saturday, October 17, 2009

Muslimat Dan Amal Islami

Muslimat Dalam Amal Islami Yang Ideal

Pengenalan muslimat dan realiti dunia masakini

Realiti dunia masakini telah menyaksikan bahawa kepesatan umat manusia dan keruntuhan tamadunnya yang semakin hari semakin meruncing. Kebejatan masalah sosial tanpa mengira batasan usia, krisis politik negara dan dunia yang telah tercemar dan bermacam-macam lagi kerosakan yang melata di muka bumi ini. Segala permasalahan tersebut telah menarik penulis dengan menyebarkan medium dakwah bagi berkongsi fikrah untuk kaum muslimat. Penulis lebih suka untuk menggunakan perkataan ‘muslimat’ tidak ‘wanita’ dan tidak ‘kaum ibu’ kerana ianya mempunyai perbezaan dari segi peranannya.
Firman Allah subhanahu wa ta’ala yang bermaksud:

“ Ia (Allah) menamakan kamu muslimin sejak dari zaman berzaman dan juga (kamu dipanggil muslimin) di dalam kitab al-qur’an”.
( Al-Hajj: 78)
“sesungguhnya muslimin dan muslimat dan mukminin serta mukminat..”
(Al-Ahzab: 35)

Ayat–ayat tersebut memberi jawapan mengapa penulis lebih berminat untuk menggunakan perkataan muslimat di dalam artikel ini.

Tanggungjawab muslimat dan peranannya

Muslimat sebagai anggota masyarakat perlu sedar bahawa mereka mempunyai tanggungjawab dan amanah-amanah yang telah ditaklifkan oleh Allah selaku khalifah dan hamba-Nya di muka bumi. Muslimat merupakan tunggak kepada pembentukan sesebuah masyarakat kerana merekalah kaum ibu yang bakal melahirkan generasi akan datang. Maka peranan muslimat adalah mendidik serta menjaga kelangsungan generasi Islam itu sendiri agar generasi yang lahir itu menjadi “generasi terpimpin” yang dibentuk dengan acuan Islam seterusnya membentuk khaira ummah. Kehebatan tugas kaum ibu yang mampu melahirkan generasi gemilang ini pernah disebut dengan ungkapan “tangan yang disangka lembut menghayun buaian, menggoncang dunia mencipta sejarah!”. Tetapi apa yang penulis dapat lihat bahawa ungkapan itu kini sudah tidak realistik lagi dan telah berubah kepada “tangan yang menghayun buaian, menggoncang iman meruntuh ummah!”. Ianya melambangkan kelemahan dan keruntuhan moral masyarakat yang semakin tenat ini.

Keberadaan muslimat bersama massa merupakan suatu kewajipan sebagai pembantu bagi kaum muslimin dalam menjalankan suruhan “amar makruf dan nahi munkar”. Namun di sana ada perbezaan hak dan tugas di antara muslimin dan muslimat sama ada di bidang ibadat mahupun di bidang kemasyarakatan. Peranan muslimat mempunyai beberapa pembahagian yang mengasingkannya dari sudut-sudut berbeza. Peranan muslimat sebagai seorang isteri, ibu dan sebahagian dari massa merupakan elemen penting yang perlu diambil perhatian. Perubahan segera perlu dibuat dari lebih suka berada di “zon selesa” ke medan sebenar yang penuh dengan “mehnah dan tribulasi”. Kematangan dan pengalaman hidup akan diperolehi dengan keluar dari ruang lingkup yang selama ini membelenggu diri tanpa sebarang sumbangan untuk Islam.

Persiapan muslimat untuk mendepani cabaran

Persiapan perlu dibuat oleh muslimat bagi mendepani cabaran masakini. Di antara persiapan yang perlu dibuat adalah persiapan ilmu yang menjadi keperluan penting dengan sentiasa mendalami ilmu sebagai satu kewajipan. Muslimat wajib mendalami ilmu yang dipelajari dalam setiap bidang terutama asas aqidah yang mencernakan akhlak dan menzahirkan syariat. Muslimat hendaklah memiliki kompetensi (skill-sets) iaitu kepakaran dalam bidang lain agar seiring dengan kehendak massa. Asas terpenting kecemerlangan seseorang adalah ilmu dan kepakaran.

Persiapan memperkasa minda dan pemikiran juga dituntut sepertimana firman Allah SWT yang bermaksud:

“ Allah memberikan hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendaki (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak, dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.”
(surah al-Baqarah : 269)

keupayaan minda dan pemikiran sebenarnya menjadi isu dalam mengukur kebolehan kolektif muslimat. Kerana itu persiapan minda yang bersifat menyeluruh mencakupi kefahaman terhadap hukum-hukum Allah, mengetahui isu-isu semasa, memiliki ‘ bacaan politik’ (qiraat siyasi) yang tajam serta memahami keperluan melakukan perubahan bersikap elastik dan juga keupayaan membaca serangan pemikiran (ghazwatul fikr) yang dilancarkan musuh. Pemikiran yang matang seperti ini akan melahirkan muslimat yang akan berdakwah dan mempertahankan ad-deen tercinta serta bertindak mengikut rentak kontemporari (mua’sir). Hapuskanlah virus yang mencengkam diri, kebuntuan minda akibat ‘buta maklumat’ dan terperangkap dalam kejumudan.

Persiapan seterusnya adalah membentuk jatidiri berwibawa. Pembentukan jatidiri perlu dimaksimakan dengan mengenepikan kekurangan yang ada seterusnya dilengkapkan dengan penjanaan kendiri yang lebih matang. Tidak dinafikan wanita tidak boleh dipisahkan dengan sifat malunya, tetapi jangan sampai malu untuk menyatakan kebenaran, pendapat dan sebagainya. Jangan biarkan perasaan malu itu terus membaluti diri! Muslimat perlu keluar dari kepompong fenomena “complaisant” dan “culture of fear”.

Buang mentaliti orang ke-2 atau ke-3 iaitu dgn membiarkan ikon yang sedia ada sahaja ke hadapan tanpa melihat tanggungjawab yang ada pada diri, tetapi muslimat perlu menjadi yang pertama. Pada hari ini sukar untuk kita nyatakan siapakah pemimpin wanita tanahair yang unggul. Malaysia belum pernah mencatat sejarah memiliki seorang karekter wanita setanding Ibu Kartini atau Aung San Suu Kyi dalam memimpin perubahan masyarakat kalau pun tidak memimpin negara seperti Corazon Aquino, Benazir Bhutto , Magaret Thatcher, Indira Ghandi dan Khaleda Zia. Jauh sekalilah jika ingin mencari bayangan Saidatina Aisyah , Nusaibah atau Khaulah Al-Azwar yang bersinar di medan perang. Kegiatan muslimat masih berlegar dalam gelanggang pembelaan kaum sejenis dan masih belum melangkau ke arah memimpin masyarakat keseluruhannya.

Persiapan perlu dibuat dan jangan ‘limit’kan kemampuan diri ke tahap yang rendah. Tetapi katakan dalam diri bahawa “ belum cuba belum tahu” atau “ hendak seribu daya..”. berusaha memotivasikan diri sendiri adalah salah satu cara bagi membentuk jatidiri yang berwibawa. Tentukan “muwasafat” yang diperlukan oleh diri. Jangan biarkan sindrom muslimat yg terlalu merendah diri diperkatakan lagi oleh golongan tertentu. Gerakkan agenda perubahan yang lebih serius serta peruntukan masa untuk membangunkan dan membina diri. Muslimat perlu sedar bahawa pertembungan pada hari ini adalah pertembungan antara kebatilan dan kebenaran yang tidak akan ada perdamaian.

Muslimat pembangun ummah

Perlaksanaan Amal Islami yang ideal adalah yang bertunjangkan al-quran dan as-sunnah. Ironinya idealisme ini masih belum mendapat perhatian serius dari semua pihak. Kebanyakannya masih meletakkan perbezaan antara peranan muslimin dan muslimat dalam menjalankan amal Islami dan menyebarkan dakwah. Kesedaran ini perlu dirasa bersama seterusnya memudahkan amal Islami dijalankan. Persedian yang telah disarankan adalah antara panduan sebagai peneraju kepada kebangkitan muslimat dalam membentuk masyarakat.

Penulis mengharapkan responsive segera muslimat untuk terus maju melangkah ke hadapan agar menjangkau kehebatan kaum kuffar. Peristiwa penghinaan hak-hak muslimat sepatutnya memberikan kesan sensitivity kepada mereka. Muslimat harus bingkas bangun dan menzahirkan penentangan mereka dan juga dalam hal-hal urusan yang lain yang menyinggung kepentingan wanita secara khususnya dan kemaslahatan umat Islam. Harapannya semoga muslimat dapat bersatu dan bergabung tenaga bagi mendepani isu-isu wanita dan kekeluargaan merentasi batas kaum etnik dan agama. Jika gerakan wanita bukan Islam berani dan biadap dengan berusaha sedaya upaya untuk merosakkan Islam, adakah muslimat masih berdiam diri dan tidak mampu berusaha untuk mempertahankan Islam? Jika tidak muslimat siapa lagi?.

Monday, October 12, 2009

Pemerintahan Islam Berdaulat

Walaupun pemerintahan Islam dijatuhkan sudah sekian lama namun cahaya Islam tidak pernah dapat dipadam dan disekat. Sinar cahaya Islam itu terus menembusi tembok-tembok sempadan dan benteng sekatan yang dilakukan oleh kaum kuffar laknatullahi a’laihim. Di sana ada kekuatan yang tidak dapat dihancurkan oleh musuh-musuh Islam walau dengan apa cara sekalipun mereka tidak mampu untuk menandingi kuasa Allah yang maha esa. Mana mungkin makhluk yang diciptakan oleh Allah sebagai penciptanya mampu untuk mengubah dan melawan kehendak penciptanya.

Orientalis barat pernah menyebutkan tentang kehebatan umat Islam iaitu di dalam kata-kata beliau :
“Walaupun dunia barat telah Berjaya melumpuhkan dan menjatuhkan pemerintahan Islam, namun di sana ada 2 batu besar yang tidak dapat dijatuhkan dan dimusnahkan walaupun dengan bala tentera dan armada yang datang menyerang. Sekiranya serangan diteruskan ke dua-dua batu besar itu tidak akan dapat dijatuhkan atau hancur sama sekali melainkan tentera dan armada itu yang akan musnah”.

2 batu besar itu adalah :

1. Al-Qur’an: kerana ianya adalah mukjizat nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam yang tidak boleh dihapuskan sampai hari kiamat.

2. Kaabah: adalah qiblat umat Islam.

Kaum kuffar tidak akan takut sama sekali dengan ulama yang hanya mengajar ilmu fardhu ain, ibadah sahaja tanpa membawa seruan dakwah Islam yang sebenar. Tetapi yang mereka takuti adalah ulama yang membawa mesej dakwah Islam sebenar iaitu “al amru bil makruf wannahyu a’nil munkar”. Maka sekiranya kita hanya menyeru umat ini dengan melakukan perkara makruf tanpa melarang dan mencegah kemungkaran ianya masih belum mencukupi syarat-syarat dakwah sebenar.

Hakikatnya segala perancangan dan ideologi-ideologi barat gagal untuk melumpuhkan kebangkitan Islam. Kerana Islam menguasai pemikiran dan hati-hati manusia. Sehinggalah berlakunya kebangkitan kepada Islam sepertimana yang berlaku di Palestin, Turkey, Iran, Lubnan dan Malaysia. Perjuangan Islam itu sendiri berasaskan dengan maudhu’ Islam yang mana perjuangan wajib diteruskan sampai Islam berdiri dan ditegakkan.


Firman Allah s.w.t di dalam surah al-Hajj-41:



“Iaitu mereka (umat Islam) Yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara Yang mungkar. dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan Segala urusan”.

Ayat ini telah menjelaskan beberapa ciri yang perlu ada pada pemimpin yang dipilih bagi memerintah dan memimpin umat ke jalan yang diredhai Allah. Ciri-ciri tersebut adalah :

1. Mereka yang mendirikan sembahyang.

2. Mereka yang memberi zakat.

3.Mereka yang menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kemungkaran
.

Firman Allah s.w.t lagi di dalam surah an-Nuur – 55:


“Allah menjanjikan orang-orang Yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (Wahai umat Muhammad) Bahawa ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah Yang memegang Kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana ia telah menjadikan orang-orang Yang sebelum mereka: khalifah-khalifah Yang berkuasa; dan ia akan menguatkan dan mengembangkan ugama mereka (ugama Islam) Yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan ia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). mereka terus beribadat kepadaKu Dengan tidak mempersekutukan sesuatu Yang lain denganKu. dan (ingatlah) sesiapa Yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang Yang derhaka”.

Ayat tersebut jelas mengandungi peringatan bahawa khilafah Islam itu sangat diperlukan dan wajib diperjuangkan sehingga berlakunya perkara sebagaimana datangnya Islam menukarkan umat daripada ketakutan kepada keamanan.

Pernah diriwayatkan di dalam sebuah hadis dari kitab riyadussolihin di dalam bab as-sobru daripada abu Abdullah khabbab bin al-arat bahawa mereka(para sahabat) pernah mengadu kepada rasulullah supaya didoakan agar meminta kemenangan bagi umat Islam. Lalu dijawab permintaan para sahabat dengan tazkirah bahawa perlu bersabar di dalam menegakkan agama Allah. Sesungguhnya demi Allah, bahawa Allah akan menjadikan agama ini (Islam) akan menang!. Inilah yang dikatakan Islam itu memerintah dan berdaulat. Untuk menunaikan perkara ini iaitu perjuangan menegakkan Islam tentulah akan berhadapan dengan kezaliman. Perjuangan Islam perlu didokong sampai ke puncaknya dan tidak akan berhenti walaupun ditekan dan dizalimi dengan teruk. Sedarlah bahawa, Perjuangan ini bukan mudah! Tanpa kekuatan dan tamkin yang dikurniakan oleh Allah serta kesabaran dalam menghadapi mehnah ini kita tidak akan dapat melihat Islam itu tertegak di muka bumi. Wahai umat dakwah, tahsinkanlah jiwa dan hati-hati agar roh Islam terus membentuk jatidiri mukmin sejati..

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie