Wednesday, November 04, 2009

Cabar-Mencabar..?


Prolog..







Muslimat dari sudut tanggungjawab dalam masyarakat merupakan pembantu kaum muslimin.


Di dalam al-Qur’an Allah SWT berfirman yang bermaksud :


“Dan orang-orang Yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi Penolong bagi setengahnya Yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”.


(At-Taubah:71)


Sungguhpun demikian ada beberapa perbezaan hak dan tugas di antara muslimin dan muslimat, sama ada di bidang ibadat mahupun dibidang kemasyarakatan. Perbezaan itu berlaku adalah disebabkan tabiat semulajadi yang berbeza di antara kedua-dua golongan ini di mana hikmahnya diketahui oleh Allah pencinta insan.

Muslimat penyelesai masalah, bukannya pencetus masalah!

Muslimat sebagai anggota masyarakat.

Muslimat sebagai anggota masyarakat mempunyai tanggungjawab untuk menyeru kepada makruf dan melarang, mencegah kemungkaran bersama-sama dengan muslimin..Kisah muslimat yang berlaku ketika zaman sahabat ialah teguran yang dilakukan oleh seorang muslimat kepada Amirul Mukminin Umar bin Al-Khatab ketika sedang berucap untuk mengadakan sekatan terhadap kenaikan maskahwin. Muslimat tersebut dengan ikhlas dan jujurnya memberitahu Umar : “Patutkah engkau berbuat demikian sedangkan Allah SWT mengizinkan para wanita menaikkan maskahwin walaupun dengan kadar satu pikul emas?”. Mendengar kata-kata itu, Umar terus mengakui kesilapan beliau dan merujuk kembali kepada keadaan yang asal dengan tidak mengadakan sekatan terhadap naik-turunnya maskahwin.

Pengajaran yang dapat diambil dari kisah tersebut bagaimana keberanian muslimat selaku rakyat untuk menyatakan kebenaran dan keterbukaan pemimpin untuk mendengar dan berlapang dada dengan kesalahan yang dilakukannya.



…..bersambung…..

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie