Sunday, November 08, 2009

Cabar-Mencabar..!?Ver.2

Srikandi Islam Sumber Inspirasi


Kronologi sejarah dunia dalam memaparkan tokoh-tokoh kepimpinan dari golongan srikandi wanita telah menunjukkan bahawa ianya satu fitrah dan merupakan hakikat daripada rentetan sejarah ini. Malahan, keterlibatan wanita dalam mencorak pemerintahan Negara dan dunia mampu menyumbang kepada kemurnian politik pemerintahan di sesebuah Negara.


Seterusnya, saya ingin membawa anda dengan sumber yang ringkas tentang sejarah kepimpinan wanita merangkumi pro dan kontra berpandukan perspektif Islam. Beberapa contoh di bawah adalah berkaitan dengan kepimpinan wanita atau muslimat dan gerakan atau jemaah yang didokonginya:


1. Kepimpinan muslimat di zaman rasulullah SAW dan para sahabat:


penglibatan Ummu Salamah dalam memberikan pendapat kepada Rasullah SAW semasa perjanjian Hudaibiah seterusnya pendapat Ummu Salamah dilaksanakan oleh Baginda SAW. Ini termasuk dengan penglibatan Saidatina Aishah di dalam Perang Jamal semasa zaman pemerintah Saidina Ali r.a kemudian penglibatan Nusaibah atau Khaulah Al-Azwar yang bersinar di medan perang.


2. Kepimpinan muslimat IM (ikhwan):


Kepimpinan yang dipimpin oleh Zainab Al-Ghazali yang pada mulanya jemaah itu hanyalah dianggotai oleh muslimat sahaja yang kemudiannya bersama berjuang dengan jemaah IM di dalam satu jemaah yang membawa syiar untuk mendaulatkan ISLAM.


3. Kepimpinan feminisme dunia dan Negara:


Kepimpinan ini tidak berlandaskan kehendak syariat dengan hanya memenuhi kehendak dan perjuangan yang tidak bermatlamatkan syiar Islam. Karekter umum yang dapat dilihat seperti ibu Kartini atau Aung San Suu Kyi dalam memimpin perubahan rakyat dan kepimpinan negara seperti Corazon Aquino, Benazir Bhutto , Magaret Thatcher, Indira Ghandi dan banyak lagi. Walaupun mereka merupakan pemimpin wanita terbilang dunia namun ia masih tidak dapat dijadikan tauladan sepenuhnya oleh para muslimat.


4. Kepimpinan muslimat Parti Islam Se-malaysia:


Contoh terdekat sharifah rahmah sebagai ketua DMPP pertama, Datin sri sakinah junid yang menjadi ketua DMPP tiga sesi berturut-turut, sehinggalah kepimpinan ustazah Nuridah Mohd Salleh dan ramai lagi karektor kepimpinan DMPP yang patut diteladani. Kepimpinan muslimat yang bernaung di bawah satu jemaah dengan wadah menegakkan syiar Islam.


Namun di sana keterlibatan wanita dalam arena politik dan kepimpinan yang menuntut untuk wanita itu turun ke medan dan keluar dari kelompok fitrah kepada medan yang lebih mencabar sememangnya penuh dengan mehnah dan tribulasi. Perjuangan yang dicanangkan bukan untuk menurut hawa nafsu sehingga menghalalkan segala-galanya. Batas-batas syariat perlu diketahui agar semangat kepimpinan untuk bersama dalam perjuangan itu menjadi satu amal yang diredhai Allah dengan maksud hendaklah perjuangan muslimat itu adalah bertujuan bagi bersama-sama dengan kaum muslimin bagi menunaikan amanah Allah yang terpundak di bahu ini.


Dari topik yang dibawa di atas cuba kita fikirkan dari manakah lahirnya kepimpinan wanita dan muslimat ini? Hampir kesemuanya menunjukkan bahawa kepimpinan yang lahir adalah hasil dari pembinaan sahsiah mereka di bawah satu gerakan atau jemaah muslimat. Ini jelas membuktikan bahawa kebangkitan perjuangan muslimat telah berlaku pada sejarah pejuang terdahulu. Kehendak dan kemaraan muslimat dengan kesedaran politik yang tinggi menyebabkan tercetusnya jemaah muslimat bagi pembinaan sahsiah karismatik, berkaliber dan punyai tanjak sebagai pimpinan wahana pembentukan kepimpinan yang berasaskan syariat Islam.


Muslim women..

In the wake of change

Brave as a warrior

Always true and ready

To fight for noble aims

Daring to make the ultimate sacrifice!


: Fikrah srikandi,
21 zulqaedah 1430H, Damascus, Syria.

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie