Thursday, December 17, 2009

Apa Bisa Ku Jadi Mujahidah?

Kehidupan kita di masa akan datang hanya Allah yang mengetahui segala-galanya. Siapa tahu akan ketentuan Allah?. Semuanya telah tertulis sejak kita di alam ruh lagi. Yang pasti, semuanya adalah kepastian dan ketentuan yang tidak dapat disangkal lagi. Kata ukhti Hafizah di blognya, “ sekarang kita mendengar orang menyebut si fulan atau fulanah telah kembali ke rahmatullah..dan mungkin satu hari nanti…”, biar saya tambahkan ayatnya buat tatapan diri saya sendiri. Jadi sambungannya akan jadi begini,

“..dan mungkin satu hari nanti orang akan menyebut Nur Syuhada binti Mad Isa telah kembali ke rahmatullah!”.

Ya Rabb, bisakah aku menghadapMu dengan diri yang penuh kehinaan ini?..

Maka, apa yang perlu saya persiapkan untuk bertemu dengan Yang Maha Agung?. Adakah saya masih mahu berada di tahap yang sama?. Umur dan usia sudah makin meningkat. Sedikit demi sedikit menuju ke usia senja yang belum tahu bila tibanya panggilan itu. Mati itu pasti!. Ya Allah~

Hidup ini adalah perjuangan. Saya ingin meneladani sunnah Rasulullah s.a.w dan para sahabiyat di zaman salafussoleh. Saya ingin mencontohi perjuangan para pejuang Islam dan para mujahidah. Bagaimana contoh yang ditunjukkan oleh ummahatul mukminin dan sahabiyat antaranya Khadijah bint Khuwaylid, Umm Salamah, Umm ‘Imarah, Fatimah az-zahra’, keterlibatan mereka bersama-sama di dalam perjuangan Rasulullah s.a.w demi melihat Islam itu ditegakkan. Malahan ada di kalangan mereka yang turut serta menyahut seruan jihad walaupun jihad itu tidak difardhukan ke atas wanita sepertimana lelaki tetapi turut serta dalam medan jihad tidak haram bagi wanita. Bukan sekadar teruja dengan keistimewaan setiap karekter unggul para mujahidah, tetapi sangat menginginkan agar diri ini mampu dan berjaya menuju ke tangga mujahadah hamba.

Saya amat mengharapkan iringan doa dari para sahabat seperjuangan dan juga teman-teman yang sudi mendoakan diri ini. Doa dari saya agar kalian senantiasa berada di jalanNYA~. Semoga kita sama-sama Berjaya menuju ke akhirat negeri abadi. Mari sama-sama kita persiapkan bekalan menuju ke kampung akhirat.

Wahai para muslimah, sekarang bukan masanya kita bersuka-ria mengejar dunia yang fana’ ini. Sekarang zaman kita persiapkan diri untuk menjadi muslimah hujjatul Islam yang mampu menumbangkan kuffar laknatullah. Mampu menggerunkan para musuh Allah. Berani mati di jalanNYA. Beriltizam dengan agama Islam. Korban keinginan dunia demi Allah. Kalian yang akan membentuk generasi pembawa panji-panji Islam. Kalau kita sedar semua amanah dan tanggungjawab ini sudah tentu kita tidak akan abaikan setiap detik masa yang berlalu tanpa sumbangan untuk Islam.

Pesan Murabbi kepada murid-muridnya: “Berjalanlah kamu di jalan Allah dan jangan menoleh ke belakang. Tempuhilah jalan ini kerana ia membawa kita ke SYURGA. Ustaz yakin, jika kita baik di dunia, insya Allah kita akan MATI dengan baik begitu juga cara kita dibangkitkan. Laluilah kehidupan dengan sebenar-benar TAQWA kerana ia menjaga kita dari dosa. Ustaz doakan selalu kita akan bersama di AKHIRAT, insya Allah”.- amin ya rabb~.


0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie