Wednesday, December 23, 2009

Hidup bagai mimpi!


Melihat akan semangat sahabat dan teman masing-masing ghairah mengupdate blog saya juga rasa terpanggil untuk sama-sama mengpublishkan n3 di blog ini. Biar apa pun orang kata asalkan kita yakini dengan amal yang sedikit ini dapat menjadi pembantu kita di akhirat kelak.
Walaupun saya agak lama tidak dapat mengambil tahu akan keadaan semasa dan isu-isu yang panas dan hangat di Malaysia dan dunia, tetapi saya mahu menyentuh mengenai kehidupan manusia yang kian sarat dengan kerosakan dan maksiat ini. Adakah kita semua sedar ataupun tidak akan apa yang ingin saya sampaikan ini. Masih butakah mata dan kelamnya hati sehingga tidak dapat melihat keadaan dunia yang begitu teruk ini?. Segala-galanya telah dimusnahkan kemurniannya oleh tangan-tangan manusia yang kufur dengan nikmat Allah. Pemborosan berlaku di mana-mana tidak kiralah di kalangan orang kaya atau miskin. Manusia sekarang dibentangkan dengan kemewahan yang melimpah ruah. Terus tamak mengambil dan mengaut segala nikmat Allah sehingga kufur kepada Allah pemberi segala nikmat.

Apabila berlakunya pemborosan dan kufur dengan nikmat manusia akan lalai sehingga dirinya, hartanya, masanya langsung tidak mahu diwaqafkan untuk perjuangan Islam. Bila perut kenyang, mata pun mulalah mengantuk. Pantang saja jika disorongkan bantal, lalu terus lena dibuai mimpi!. Kalaulah manusia itu sedar bahawa berapa ramai orang yang keluar rumah dan tidak masuk semula dan berapa ramai pula yang masuk ke rumah dan tidak keluar-keluar sudah tentu ramai yang akan insaf. Nak tahu kenapa?. Sebabnya yang keluar itu dia mati di luar dan yang masuk juga mati di dalam rumah lalu tidak keluar-keluar. Motifnya di sini adalah walau siapa kita dan di mana kita berada janganlah terlalu angkuh dan lupa diri kerana mati itu pasti. Siapa yang hidup di dunia ini dan tidak akan mati-mati kan?. Kita semua akan mati dan dibangkitkan lalu akan dihisab segala amalan kita di dunia.


Apakah peranan dan tugas kita dalam mengembalikan manusia ke arah mengesakan Allah dan menjauhkan manusia dari melakukan maksiat?. Sudah tentu jawapannnya dengan mengembalikan rasa taqwa dan iman ke dalam hati-hati manusia supaya ingat akan balasan yang dahsyat jika kita menjadi hamba yang kufur. Ramai yang menginginkan Islam tetapi mereka tidak menjumpai jalan yang sebenar. Ini tugas para pendakwah untuk menyampaikan dan membawa manusia menuju ke jalan yang benar. Apa yang menyedihkan apabila pendakwah itu takut dan menjadi pembohong serta pengkhianat kepada kebenaran yang mesti dinyatakan dan disampaikan.

Kita adalah apa yang kita sediakan. Contohnya, air hujan yang turun dari langit apabila ia jatuh ke pohon kurma lalu pohon kurma menghasilkan buah yang manis dan sedap dimakan. Jika air hujan yang sama jatuh ke pohon zaitun lalu menhasilkan buah zaitun yang pahit tetapi sangat baik untuk kesihatan. Seterusnya air hujan yang sama juga jatuh kepada seekor ular lalu diminum oleh ular itu lalu ia menghasilkan bisa yang sangat berbahaya kepada sesiapa sahaja yang terkena akan bisanya. Begitu jugalah kita di dalam kehidupan bahawa apa yang kita sediakan adalah natijah kepada diri kita nanti. Pilihlah samada kita mahu jadi pohon kurma yang menghasilkan buah yang manis atau pohon zaitun yang buahnya pahit tetapi boleh dijadikan ubat atau ular yang hanya mengeluarkan bisa yang merbahaya?. Sedangkan kesemuanya mendapat air hujan yang sama namun menatijahkan hasil yang cukup berbeza. Subhanallah~.

Lalu apa yang kita persiapakan untuk mengatur semula kehidupan hamba yang sudah terlalu jauh ini?. Apa yang patut diambil perhatian ialah kita semestinya meletakkan nikmat Allah pada tempatnya. Kita mesti tabungkan lebihan keperluan harian kita untuk hari muka samada berbentuk wang ringgit, kesihatan, masa dan lain-lainnya. Kita perlu berjimat dan menyimpan hari ini untuk hari muka. Inilah dia keadaan dunia dan itulah yang patut dilakukan. Andainya tidak prihatin dengan keadaan ini bererti ia mendedahkan dirinya kepada pemborosan dan kekufuran. Jangan pandang ringan terhadap keruntunan nafsu kerana ia akan membawa kita kepada sebesar-besar kufur dan ketika itu sangat susah untuk kita kembali kepada fitrah. Bila diri disaluti kemewahan dan dosa menjadi amalan maka tiada ruang untuk kembali dapat dilihat lagi. Yang ada hanya jalan-jalan kehancuran di depan mata. Sedarlah bahawa selangkah kita melangkah kepada kejahatan, maka kejahatan-kejahatan lain pula akan menyusul dengan mudah sekali!.

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie