Monday, January 18, 2010

"Lau kana bainana..."

“Lau kana bainana al-Habib” - Seson 1 (Al-Musim 1)

Photobucket

Rancangan ini untuk mengingatkan kita tentang khuluk nabawi iaitu akhlak junjungan besar nabi Muhammad SAW. Bukannya semata-mata untuk mengembalikan kita kepada sejarah silam kegemilangan Islam iaitu 1400 tahun yang lalu tetapi apa yang dimahukan adalah untuk merasakan seperti Rasululullah SAW ini hidup bersama-sama kita semua pada alaf 21 ini. Rancangan ini mula ditayangkan sekitar April 2009. Pihak penganjur juga menyediakan hadiah cenderahati “Lau kana bainana al-Habib” berupa kitab sirah nabi dan macam-macam lagi. Hadiah tersebut diberikan kepada siapa yang berjaya berakhlak dengan akhlak nabi antaranya, amanah, sopan-santun dan banyak lagi sifat mahmudah Rasulullah SAW.


Kebetulan saya juga berkesempatan menonton satu rancangan “RSP” di astro berupa sebuah permainan yang dianggotai oleh artis Malaysia dan masyarakat setempat. Rancangan hiburan yang sangat tidak berfaedah dan sedikit sebanyak menjatuhkan maruah seorang Islam juga menambahkan ‘kedunguan’ sahaja. Jauh sekalilah untuk ingatkan kita kepada junjungan besar nabi Muhammad SAW. Malahan banyak lagi rancangan hiburan seperti ini di Malaysia. Inilah tanah airku yang penuh dengan kebejatan akhlak dan maksiat.


Hiburan adalah suatu yang dibenarkan di dalam Islam tetapi cukuplah kita berhibur sekadarnya kerana hiburan ini ibarat garam dalam masakan. Garam mestilah secukup rasa sahaja. Kalau kita memasak seperiuk kecil “tom yam” tak kan lah kita akan meletakkan 1 kg garam?. Sudah tentu ada yang akan mengatakan kepada kita, “lori garam terbalik ke yong?”.


“Lau kana bainana al-habib” sebuah rancangan yang sangat menginsafkan juga ianya mampu mengembalikan hati kita untuk lebih cinta dan kasihkan Rasulullah SAW selepas cinta kita kepada Allah SWT.


Kita dapat melihat gelagat umat Islam di jalan raya dan lain-lain tempat awam. Bagaimana akhlak mereka. Kemudian mereka diberikan tazkirah untuk mengingati Rasulullah SAW. Mereka akan diajukan soalan bagaimana dan apakah perasaan jikalau Rasulullah masih ada bersama kita??. Banyak lagi siri dan slot menarik seperti tarbiyah, amanah, "yashkuru an nikmah" dan banyak lagi. ~masya Allah~


Ya Rasulallah~ rinduku kian mendarah!

1000 mustahil!! :

opening "Lau kaana bainana al-Habib" :

lanjutan link " Lau kaana bainana al-Habib" di sini.

dan lagi, di sini.

4 pendapatan:

Anonymous said...

saya baru tau ttg program ni n pernah tgk stu episod.....tertarik dgn background muzik die jugak...sedap, kalo tau donlod link boleh tlg bagi..
-zaid-

saffa@srar on April 25, 2010 at 12:12 PM said...

link dh ade kat last posting ni...ade perkataan klik -di sini-

Anonymous said...

salam ..macam mana saya nak dapatkan lagu penuh lau kanna bainana ni...

Man on July 21, 2011 at 6:54 PM said...

tmpang tnya...dri mn nk donlod subtitle utk vid lau kana t'sebut...? terima kasih...

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie