Monday, January 04, 2010

MemBer PPMS & Muhadharah Mantop

Baru-baru ini pihak persatuan pelajar Malaysia Syria telah mengadakan program memori bersama PPMS bagi memperkenalkan barisan kepimpinan baru dan gerak kerja tahunan bagi sesi ini. Di kesempatan ini juga PPMS telah menjemput sheikh daripada Abu Nour untuk menyampaikan muhadharah bertajuk “ Ulama’ Negarawan”. Saya amat berharap agar ilmu yang diperolehi dapat dikongsikan bersama sahabat semua.

Maudhu’ utama N3 pada kali ini adalah untuk mengajak anda semua agar mengetahui hakikat ilmu serta mengetahui hadaf yang jelas dalam menuntut ilmu juga kita dapat menghormati para ulama. Kerana ilmu dan ulama itu tidak dapat dipisahkan. Sangat menyedihkan apabila seseorang yang mempunyai ilmu dan berjaya dengan cemerlang namun tidak mahu menghormati para ulama. Inilah yang dikatakan tidak mempunyai adab dengan ilmu. Kerana seseorang yang melazimi akan ilmu agama sewajarnya menghormati ilmu itu sendiri dan para ulama.

“Ulama adalah pewaris para nabi”. Jadi siapa kita jika tidak menghormati para ulama?.

Di antara isi kandungan muhadharah bersama Dr. A’lauddin El-Hamwiy (hafizahullah)pensyarah kuliyah Usuluddin di Mujamma’ Abu Nour dan Dekan kuliyah Auza’ie, dengan tajuk “Ulama Negarawan”. Beliau telah memulakan sesi muhadharah dengan mengatakan kepada semua pelajar agar menjadi Ulama Negarawan “kun a’liman aa’lamiyan!”.

Dr. juga berkata mengenai hakikat ilmu pada awal muhadharah bahawa ilmu perlu dijadikan ibadah, “al ‘ilmu bi la I’badah ka syajarah blastik!”. Ilmu tanpa ibadah seperti pohon plastic!. Kerana ibadah tidak ada hadnya. Pesan Dr lagi, tuntutlah ilmu seperti kita ini seorang yang kelaparan sehingga tidak memilih apa yang ada di depan mata ketika itu. Dia akan makan segala-galanya tanpa berfikir untuk memilih lagi. Sebagai penuntut ilmu, kita juga perlu itqan dan mempunyai hadaf yang jelas dalam menuntut ilmu.

Ada satu kisah mengenai salah seorang sheikhul Azhar yang begitu menarik untuk dikongsikan bersama. Namanya sheikh Muhammad Zuwaily al Misry ketika usianya 4 tahun ibunya telah menulis di pintu biliknya dengan nama “ bilik Dr. Muhammad Zuwaily”. Apakah maksud dari kalimah ini?. Ianya membawa maksud supaya tertanam dalam pemikiran anak kecil ini akan tujuan dan matlamat yang jelas dalam kehidupannya. Sesungguhnya tarbiyah itu bermula dari kecil (tarbiyah al-atfaal) untuk menanam tekad dan hadaf yang mantap.

Kisah sheikh Muhammad alkhadry daripada Tunisia pula, semasa kecil ibunya selalu menyebutkan kepadanya, “insya Allah suatu hari nanti kamu akan menjadi seikhul azhar”. Alhamdulillah berkat doa ibunya dari kecil al fadhilah sheikh adalah satu-satunya sheikhul azhar yang bukan misry.

Teringat kalam dari sang Murabbi,


“Kematian hati, banyak orang tertawa sedang maut mengintainya..”

“Di antara banyak-banyak kemiskinan, yang paling menyedihkan adalah kemiskinan azam dan tekad. Bukannya kemiskinan harta. Kemiskinan azam akan membawa kepada kemiskinan harta. Azam dan kemahuan yang kuat kelak akan membuatkan kita berilmu dan kaya. Tidak mungkin seseorang mampu keluar dari jahiliyah dan memperoleh darjat yang tinggi di sisi Allah tanpa tekad, kemahuan dan kerja keras”.

Jadi, apa hadaf kita? Kita perlu punya hadaf dan semangat juang yang tak pernah pudar. Apa erti usia panjang tapi tidak punya isi?.

mp3 muhadharah di sini.

3 pendapatan:

sufielmidany said...

cam laman web PPMS pulak!bagusla bagi info tentang program n syukran 4 mp3 muhadhorah 2.

saffa@srar on January 7, 2010 at 12:09 PM said...

"PPMS kita, kita PPMS"...hakaza sohih..ma??..

MZP on January 19, 2010 at 8:54 PM said...

tak boleh download mp3 tu, salah link-kah?

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie