Thursday, April 08, 2010

Saya dan Kisah Syuhada


Akhirnya saya bertemu juga hikmah yang selama ini dikatakan “barang yang hilang” dari orang-orang beriman. Sesuatu yang saya cita-citakan semenjak menjejakkan kaki ke bumi barakah yg dijanjikan oleh Rasulullah SAW di dalam hadis baginda ;


"اللهم بارك لتا في شامنا.."


Ya Allah berkatilah keberadaan kami di bumi barakah ini dengan RedhaMu mengiringi setiap langkah kami agar tidak gentar dengan segala ujian, mehnah dan tribulasi yang datang melanda.


Seperti biasa, setiap minggu saya akan menghadiri dars qiraah al-Qur’an dengan anisah. Kalau ada masa saya akan berbual-bual dengan anisah sambil mengutip mutiara ilmu yang amat berharga darinya. Satu hari anisah bertanyakan tentang nama saya,


“ kenapa nama kamu Nur Syuhada? Ramai juga maleeziyaat yang namanya macam kamu..kenapa ya?”.


Jawapan saya, “ kerana ibu bapa saya mahu saya jadi syuhada!”.


“ Subhanallah..!” jawab anisah.


Tetapi anisah seolah tidak berpuas hati dengan jawapan itu. Anisah bertanya lagi “ sebab itu sajakah?”.


Saya meneruskan bicara, “ sebenarnya kebanyakan yang bernama syuhada ini adalah kelahiran sekitar tahun 80-an yang banyak berlaku kisah-kisah syuhada yang mati syahid mempertahankan Islam.. termasuk di Malaysia..”.


Lipatan sejarah itu dibuka kembali untuk mengetahui kisah di sebalik namaku. Kisah berdarah di Memali yang begitu menyayat hati tidak harus dilupakan. Kisah maruah saudara seIslam kita yang dirobek kebebasan dan haknya dirampas dan diragut dengan begitu kejam!. Hanya kerana mereka yang tidak bertanggungjawab dan tidak bertaqwa kepada Allah itu takut akan kemaraan Islam di tanah air kita Malaysia.


Anisah juga menambah cerita dan kisah umat Islam di seluruh dunia sepanjang tahun 80’an itu. Kata anisah di Syria juga menerima nasib yang sama bagaimana kisah umat Islam di Homs yang di bunuh dengan ditanam hidup-hidup. Ramai ulama dan orang awam yang syahid ketika itu. Ada juga yang melarikan diri dan menjadi pelarian di Negara jiran.


Begitu kejam dan dahsyat mereka (kuffar) mengepung kemaraan umat ini. Belum kita hayati kisah berdarah di palestin bumi hak milik semua umat Islam yang kini hanya boleh menyebut namanya saja. Namun untuk mengecapi segala yang ada di sana tidak mampu sama sekali. Bumi hak milik umat Islam yang sudah sekian lama dibiarkan dirampas dan berada dalam genggaman musuh kita. Sampai sekarang belum ada yang mampu menjadi dan membentuk tentera sehebat tentera salahuddin al-ayyubi yang pernah menawan dan mebuka bumi palestin untuk dinikmati oleh umat Islam.


Bak kata anisah, kita semua umat Islam berdosa kerana bumi palestin tidak dapat dipertahankan. Kita semua berdosa di atas kefasadan ummah ini. Ya, benar!. Kita semua berdosa selagimana kefasadan terus berleluasa. Lalu bagaimana mahu menebus dosa ini?. dosa-dosa ini tidak akan dapat ditebus jika kita hanya berdiam diri tanpa menegakkan kalimatul haq. Kita wajib berjuang mempertahankan agama ini mengikut tahap kemampuan dengan penuh tekad dan usaha yang gigih.


Jadinya berjihad untuk berjuang mempertahankan agama ini adalah wajib. Kalau dahulu kita berjihad dengan berperang kerana serangan yang dilakukan ke atas umat Islam dengan peperangan. Dan kita bebas untuk menyertai peperangan. Yang mati adalah jasad dan matinya adalah syahid namun aqidah tetap terjamin. Scenario yang berlaku sekarang amat berbeza sekali. Umat Islam kini dikepung dan diserang dengan serangan ideology-ideology yang sukar dibendung lagi. Kehadirannya secara halus tanpa mengorbankan satu nyawa tentera pun. Tanpa mengangkat mata pedang dan sebarang senjata. Namun umat Islam sudah tunduk dengan mudah kepada telunjuk mereka.


Kita diberi kebebasan untuk beragama tetapi hanya untuk ibadah perseorangan sahaja. Tidak boleh mengambil tahu hal orang lain. Perkara peribadi dengan masyarakat langsung tidak ada kaitan, pemerintahan tidak ada kaitan dengan agama, politik itu dikatakan kotor lalu tidak dibenarkan berpolitik. Kita selaku umat Islam hanya perlu solat bagi cukup, puasa penuh, pergi haji. Inilah hasil dari ideology-idologi yang telah disuntik ke dalam pemikiran umat Islam di Malaysia. Supaya kita asyik memikirkan hal peribadi dan melalaikan kita sehingga lupa akan tanggungjawab yang lebih besar iaitu pemerintahan Negara. Permerintahan Negara yang sepatutnya dipegang oleh ahlinya di kalangan yang tahu akan syariat dan bertaqwa kepada Allah SWT kini berada di bawah kekuasaan yang bukan dari ahlinya.


Tidak mustahil Malaysia munuju kehancuran daripada masyarakat dan bangsa yang bertamadun kepada keadaan yang lebih teruk dari masyarakat orang asli yang tinggal di dalam hutan suatu ketika dahulu. Soal pemerintahan Negara, politik, ekonomi, memang semuanya sudah dikawal oleh system dan ideology kuffar yang hakikatnya sudah ditolak sendiri oleh masyarakat di Negara-negara eropah dan barat. Selepas peristiwa 11 september dan pengeluaran karikatur menghina Rasulullah SAW itu ramai di kalangan mereka yang ingin mengenali dan mengkaji tentang Islam akhirnya menemui akan kebenaran agama ini. Begitu hebat percaturan Allah!.


Jika kita tidak mahu berusaha mempertahankan agamanya, Allah akan menggantikan kaum lain untuk mempertahankan dan mendokong agama ini. Ya Allah. Adakah kita sanggup melihat dan membiarkan diri kita jauh dari rahmat Allah?. Tidak mahukah kita berusaha mempertahankan agama ini supaya kita bersama-sama dengan golongan ahli yang mendapat rahmat dan redha Allah. Tiada apa yang kita harapkan di dunia ini kecuali REDHANYA PADA KITA BERKEKALAN HINGGA KE SYURGA~…

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie