Monday, May 09, 2011

Berukhuwah Di Mana Sahaja



Akhir-akhir ini saya agak sibuk menguruskan berbagai-bagai urusan peribadi dan seisi rumah. Seisi rumah tu!. Sibuknya seorang aku..! Sebenarnya tidaklah sesibuk YB malah ketua kampong sekali pun.. ketua muslimat, lagi-lagilah jauh… Ada hati tu nak jadi ketua muslimat!!

Bukan isu kesibukan yang melanda yang nak saya ceritakan di sini. Tapi coretan jaringan ukhuwah yang saya temui sepanjang saya di driving school. Pergi driving school pun saya tetap pakai jubah dan tudung labuh saya ni..Bukan tak nak tukar pakai t-shit labuh dgn seluar panjang sahaja ke…tapi sebab dah biasa dengan pemakaian sebegini dan ianya lebih selesa untuk saya bergerak..apa salahnya kan? Lagi pun saya berseluar panjang juga Cuma tidak Nampak sebab jubah labuh yang saya pakai menutupi seluar. .

Apa yang menggembirakan saya bila dapat berkenanalan dengan orang. Saya lebih suka untuk berkenalan dengan muslimah lah. Kerana saya ingin mengenali dan mendekati kaum hawa ini dengan lebih dekat lagi. Ingin tahu sendiri permasalahan dan kehendak mad’uu terutamanya “muslimah”. Sambil-sambil mengumpul dan berkongsi pengalaman masing-masing. Kadang-kadang orang lain lebih jauh hebat dari kita walaupun pada luarannya Nampak macam biasa-biasa sahaja.

Hakikatnya saya gembira dapat berkenalan dengan mereka. Suatu hari saya dapat berkenalan dengan 3 orang kenalan muslimat yang sempat saya berbual agak panjang dengan mereka. Gara-gara menunggu giliran dengan tempoh yang agak lama di pejabat driving school kami dapat berbual macam-macam topic. Kena-kena pula mereka juga peramah…

Salah seorang yang sempat saya berkenalan ialah seorang muslimah dari Sudan yang sedang menuntut di UIA, MA dalam bidang arkitek. Namanya Hanan, ibu kepada 5 orang cahaya mata. Mula-mula saya menyangkakan hanan warganegara Malaysia. Tapi bila saya cakap bahasa melayu dia tak faham. Saya Tanya dia dari mana?. Jawabnya dari Sudan. Bila saya mendengar dari Sudan, apa lagi gembiranya dapat jumpa dengan Arabian..! lama tak cakap arab… bila dapata berbual dengan Hanan semua nostalgia menuntut ilmu di Bumi Syam bermain di ingatan…Rindu Bumi Syam…SYRIA..!

Di akhir perbualan ketika saya bertanya berapa umur hanan, dia tidak menjawab tetapi mahu saya meneka umurnya dulu. Saya cuba meneka yang umurnya 30’an… dia ketawa apabila saya memberikan jawapan. Rupa-rupanya umur dia sudah 49 tahun. Hihi. Salah teka…! Katanya, rahsia nak Nampak muda ni kena amal selalu ambil wudhuk. Dia tidak mengenakan melainkan sedikit celak di mata kerana itu sunnah. Itupun sudah cukup memadai kerana sebaik-baik hiasan diri seorang wanita adalah menjadi “SOLEHAH” jika seorang isteri ia perlu menjadi “ISTERI SOLEHAH” kerana itulah perhiasan dunia yang paling indah..~


0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie