Hanya sejak akhir-akhir ini sahaja dunia baru menyedari bahawa terdapat dua golongan wanita. Golongan pertama ialah wanita 'bebas' (emancipated women) yang kita temui setiap hari di Barat. Golongan yang satu lagi dapat dilihat dalam siaran Televisyen atau halaman-halaman majalah terbitan baru yang berkaitan dengan peristiwa-peristiwa semasa di Iran, Afghanistan, Syria dan lain-lain negara Muslim. Bagi wanita 'bebas' perkara yang paling utama bagi mereka ialah untuk memperkenalkan diri kepada umum. Untuk tujuan ini mereka mengenakan pakaian yang cantik, memakai alat-alat solek yang menimbulkan ghairah, bekerja sebagai seorang profesional yang mempastikannya mendapat pendapatan yang lumayan dan berusaha sedaya upaya mendapatkan seorang leman lelaki (boy friend) atau suami yang segak, tampan dan berada. Masa lapang bagi wanita 'bebas' ini ialah bertemu di 'cocktail parties', menari, mendengar muzik, ke pawagam, menonton wayang gambar dan siaran TV, bersukan dan membaca buku-buku seks. Adalah menjadi kebiasaan baginya untuk menyerahkan tubuhnya bila peluang memberangsangkan. Wanita 'bebas' menyetujui badan-badan kebajikan mengambil tugas menjaga orang-orang yang menderita dan miskin kerana masa dan wang yang ada padanya diperuntukkan supaya berseronok-seronok dan menikmati kemudahan-kemudahan yang ditawarkan oleh hidup ini. Bagi wanita bebas katalog industri pelancongan amat menarik perhatiannya dan menjadi impian hidupnya jika dapat melancong ke Bahamas, Las Vegas atau Acapulco. Tetapi bagi wanita yang satu lagi, Muslimah - keredhaan Allah S.W.T yang diutamakan. Kecantikan lahiriahnya ketika ia keluar tidak penting malah ia menutup auratnya untuk menyembunyikan kecantikan yang Allah anugerahkan kepadanya dari pandangan umum. Jika ia bekerja, tujuannya ialah untuk berkhidmat kepada masyarakatnya dan bukan sangat untuk mengisi dompetnya. Menyentuh tentang bakal suaminya, ia lebih mengambil berat tentang akhlak yang luhur lebih daripada kejayaan duniawinya.
Bagi Muslimah sudah menjadi kebiasaan baginya berada dalam kekusyukan Solat fardhu dan hiburan baginya ialah membaca Kitab suci Al- Quran, merenung tentang kebijaksanaan ciptaan Allah dan berkongsi pandangan rohaniahnya dengan orang yang dikasihinya. Bagi Muslimah mendisplinkan diri dengan menahan dari lapar dan dahaga dan kemewahan-kemewahan lain semasa bulan Ramadhan adalah punca kepuasan hatinya dan sebagai galakan untuk menambahkan lagi amal soleh. Tidak terlintas dalam fikiran Muslimah untuk menikmati apa yang dimilikinya itu hanya untuk kepentingannya semata-mata melainkan ia memberikan sebahagian daripadanya kepada orang-orang miskin dan yang lebih memerlukan. Bagi Muslimah setelah bertahun-tahun lamanya barulah ia berjaya mengumpulkan wang yang secukupnya untuk perjalanan yang jauh dalam hidupnya iaitu perjalanan yang mengarahkan kepada mencapai cita-cita rohaniah, pergi menunaikan Fardhu Haji di kota yang panas lagi berdebu dan sesak dengan manusia iaitu di Makkahtul Mukarramah. Sekarang marilah kita melihat kenapa terdapat perbezaan yang begitu besar dalam pemikiran dan pandangan dua golongan wanita ini. Pada pendapat saya, jika kita ketepikan sebab-sebab sampingan maka didapati masalah utamanya ialah tekanan jiwa yang dideritai oleh wanita 'bebas'. Baginya (dan juga lelaki sepertinya) nampaknya ia tidak ketahui dari mana ia datang dan ke mana kesudahannya. la tidak mempunyai konsep yang jelas tentang pengertian hidup dan dalam banyak hal, ia sekurang-kurangnya berasa sangsi tentang wujudnya Akhirat, tak kurang pula yang menolaknya sama sekali. Amat sukar baginya mempercayai kehidupan selepas hidup di dunia ini. Lantaran itu kehidupannya di penuhi dengan aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah dan tidak sah jika sesuatu majlis tidak di sertai dengan minuman arak. Tidak hairan lagilah fikiran manusia yang mabuk akan memproklamirkan segala kejahatannya. Domir (hati) yang merupakan pemberian paling berharga yang dianugerahkan oleh Allah supaya seseorang itu dapat membezakan antara yang baik dan yang jahat, antara benar dan salah kini sudah diliputi oleh timbunan cita-cita yang palsu. Kepalsuan yang kerap mengingatkan mereka bahawa hidup di dunia amat singkat dan lantaran itu akan melupakan perasaan takut kepada kematian sehingga sanggup pula mengorbankan segala-galanya untuk memanjangkan umur. Berbeza dengan ini, Muslimah sentiasa merasa selamat. Ia beriman kepada Allah. Kepada kitab-kitab yang diturunkan untuk menjadi petunjuk kepada manusia dan hari pembalasan yang akan mempelawanya masuk ke mana-mana pintu Syurga yang kekal. Baginya hidup ini penuh pengertian sekiranya ia meninggalkan kenikmatan yang sedikit itu, malah ia bukanlah merupakan satu pengorbanan yang besar tetapi sebaliknya menolong mengukuhkan lagi keimanan dan ia lebih mengharapkan pembalasan di hari Akhirat daripada apa yang dikejar oleh kaum sejenisnya yang 'bebas'.
Di sini kita terkeliru antara cara hidup Muslimah dengan golongan tertentu seperti nun (paderi wanita) atau wanita yang dicorakkan seperti masyarakat yang berideologi 'hanya wanita'. Bagi nun (paderi wanita) hidup ini tertumpu kepada tunang rohaniahnya (spiritual bridegroom) Jesus dan hal ehwal keduniaan dianggap perangkap syaitan, manakala Muslimah pula disamping beribadah kepada Allah, ia digalakkan dengan apa cara sekalipun untuk menikmati kenikmatan yang hakiki dan memikul tanggungjawab hidup sehari-hari. Dia seharusnya menerima kasih sayang dan perlindungan dari suaminya yang bertaqwa, kegembiraan menjadi seorang ibu, mengenakan pakaian yang menarik dan berhias diri (di hadapan suaminya dan kaum keluarganya sahaja — ia menitik beratkan kasih sayang mereka dan bukannya pujian dan sanjungan orang lain ), merebut peluang mengongsi tanggungjawab menjaga kesejahteraan masyarakat yang mana ia sendiri adalah merupakan anggota penuh. Bagi wanita 'bebas' (feminist) kehidupan ini tidak lain hanyalah satu perjuangan ideologi mereka dan untuk merealisasikan ini tidak kira samada ianya benar atau salah, setiap orang mesti menyertainya walaupun melalui jalan paksaan. Muslimah yakin sepenuhnya tentang kebenaran aqidahnya dan dengan ini ia tidak akan ragu-ragu mengorbankan hidupnya sehingga sanggup keluar berdemonstrasi untuk menegakkan pemerintahan Islam atau dalam usaha untuk membebaskan suaminya, ayahnya, saudaranya yang dipenjarakan kerana mempertahankan Deen mereka seperti yang berlaku di Iran, Syria dan Filipina. Ia lebih rela berhijrah daripada bertolak ansur dan tunduk kepada Mulhid (atheis yang zalim seperti di Afghanistan atau Eritrea; kadang-kadang mungkin terpaksa berpisah dengan anak-anaknya dan meringkuk dalam penjara yang gelap sebagai tebusan kepada suaminya yang menjadi Mujahid bergerak secara senyap (sir) sebagai langkah berjaga-jaga daripada pemerintah-pemerintah yang zalim di kebanyakan negara-negara Muslim hari ini. Semua kesukaran-kesukaran ini dihadapinya dengan penuh kesabaran kerana ia menyedari bahawa ini adalah daripada ujian-ujian Allah. Dengan ini ia menjadi contoh gemilang di dalam penglibatannya untuk mencapai matlamat yang unggul ini dan akan bersinar bukan sahaja di dalam masyarakat Muslim tetapi kepada seluruh kaum wanita yang mana hati-hati mereka sedang mencari-cari pengganti bagi cara hidup kebendaan Barat dan Timur. Dia akan bersifat hikmah mengajak mereka mengamalkan apa yang diyakininya dan tidak akan memaksa sesiapa pun menerima aqidahnya. Pada pendapat saya, kita dapat menyimpulkan bahawa walaupun nampak pada zahirnya Muslimah ketinggalan beberapa kenikmatan yang dianggap oleh wanita 'bebas' sebagai keperluan untuk kebahagian, tetapi Muslimah tetap mengalami kehidupan yang lebih kaya dan bahagia kerana dibantu oleh keimannya yang teguh. Ia merasai kepuasan mendisplinkan diri sendiri dan berkorban untuk mencapai matlamat yang murni dan pada masa yang sama merasai keindahan hidup berumah tangga dan kepuasan hidup dalam batas-batas syara’. Ia juga merasai ketenteraman jiwa hasil daripada mentaati perintah-perintah Allah S.W.T. yang bertujuan memberi kesejahteraan kepada manusia itu sendiri. Bukankah kemerdekaan dan kemajuan yang sebenar ialah pembangunan kemanusiaan yang mana para ibu memainkan peranan yang sangat besar dalam membentuk generasi akan datang, menggunakan seluruh kemampuan mereka yang ada bukan untuk keruntuhan tetapi memuliakan jiwa-jiwa yang dekat dengan mereka sekiranya mereka mengikut Cara Hidup Islam.
Bagi Muslimah sudah menjadi kebiasaan baginya berada dalam kekusyukan Solat fardhu dan hiburan baginya ialah membaca Kitab suci Al- Quran, merenung tentang kebijaksanaan ciptaan Allah dan berkongsi pandangan rohaniahnya dengan orang yang dikasihinya. Bagi Muslimah mendisplinkan diri dengan menahan dari lapar dan dahaga dan kemewahan-kemewahan lain semasa bulan Ramadhan adalah punca kepuasan hatinya dan sebagai galakan untuk menambahkan lagi amal soleh. Tidak terlintas dalam fikiran Muslimah untuk menikmati apa yang dimilikinya itu hanya untuk kepentingannya semata-mata melainkan ia memberikan sebahagian daripadanya kepada orang-orang miskin dan yang lebih memerlukan. Bagi Muslimah setelah bertahun-tahun lamanya barulah ia berjaya mengumpulkan wang yang secukupnya untuk perjalanan yang jauh dalam hidupnya iaitu perjalanan yang mengarahkan kepada mencapai cita-cita rohaniah, pergi menunaikan Fardhu Haji di kota yang panas lagi berdebu dan sesak dengan manusia iaitu di Makkahtul Mukarramah. Sekarang marilah kita melihat kenapa terdapat perbezaan yang begitu besar dalam pemikiran dan pandangan dua golongan wanita ini. Pada pendapat saya, jika kita ketepikan sebab-sebab sampingan maka didapati masalah utamanya ialah tekanan jiwa yang dideritai oleh wanita 'bebas'. Baginya (dan juga lelaki sepertinya) nampaknya ia tidak ketahui dari mana ia datang dan ke mana kesudahannya. la tidak mempunyai konsep yang jelas tentang pengertian hidup dan dalam banyak hal, ia sekurang-kurangnya berasa sangsi tentang wujudnya Akhirat, tak kurang pula yang menolaknya sama sekali. Amat sukar baginya mempercayai kehidupan selepas hidup di dunia ini. Lantaran itu kehidupannya di penuhi dengan aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah dan tidak sah jika sesuatu majlis tidak di sertai dengan minuman arak. Tidak hairan lagilah fikiran manusia yang mabuk akan memproklamirkan segala kejahatannya. Domir (hati) yang merupakan pemberian paling berharga yang dianugerahkan oleh Allah supaya seseorang itu dapat membezakan antara yang baik dan yang jahat, antara benar dan salah kini sudah diliputi oleh timbunan cita-cita yang palsu. Kepalsuan yang kerap mengingatkan mereka bahawa hidup di dunia amat singkat dan lantaran itu akan melupakan perasaan takut kepada kematian sehingga sanggup pula mengorbankan segala-galanya untuk memanjangkan umur. Berbeza dengan ini, Muslimah sentiasa merasa selamat. Ia beriman kepada Allah. Kepada kitab-kitab yang diturunkan untuk menjadi petunjuk kepada manusia dan hari pembalasan yang akan mempelawanya masuk ke mana-mana pintu Syurga yang kekal. Baginya hidup ini penuh pengertian sekiranya ia meninggalkan kenikmatan yang sedikit itu, malah ia bukanlah merupakan satu pengorbanan yang besar tetapi sebaliknya menolong mengukuhkan lagi keimanan dan ia lebih mengharapkan pembalasan di hari Akhirat daripada apa yang dikejar oleh kaum sejenisnya yang 'bebas'.
Di sini kita terkeliru antara cara hidup Muslimah dengan golongan tertentu seperti nun (paderi wanita) atau wanita yang dicorakkan seperti masyarakat yang berideologi 'hanya wanita'. Bagi nun (paderi wanita) hidup ini tertumpu kepada tunang rohaniahnya (spiritual bridegroom) Jesus dan hal ehwal keduniaan dianggap perangkap syaitan, manakala Muslimah pula disamping beribadah kepada Allah, ia digalakkan dengan apa cara sekalipun untuk menikmati kenikmatan yang hakiki dan memikul tanggungjawab hidup sehari-hari. Dia seharusnya menerima kasih sayang dan perlindungan dari suaminya yang bertaqwa, kegembiraan menjadi seorang ibu, mengenakan pakaian yang menarik dan berhias diri (di hadapan suaminya dan kaum keluarganya sahaja — ia menitik beratkan kasih sayang mereka dan bukannya pujian dan sanjungan orang lain ), merebut peluang mengongsi tanggungjawab menjaga kesejahteraan masyarakat yang mana ia sendiri adalah merupakan anggota penuh. Bagi wanita 'bebas' (feminist) kehidupan ini tidak lain hanyalah satu perjuangan ideologi mereka dan untuk merealisasikan ini tidak kira samada ianya benar atau salah, setiap orang mesti menyertainya walaupun melalui jalan paksaan. Muslimah yakin sepenuhnya tentang kebenaran aqidahnya dan dengan ini ia tidak akan ragu-ragu mengorbankan hidupnya sehingga sanggup keluar berdemonstrasi untuk menegakkan pemerintahan Islam atau dalam usaha untuk membebaskan suaminya, ayahnya, saudaranya yang dipenjarakan kerana mempertahankan Deen mereka seperti yang berlaku di Iran, Syria dan Filipina. Ia lebih rela berhijrah daripada bertolak ansur dan tunduk kepada Mulhid (atheis yang zalim seperti di Afghanistan atau Eritrea; kadang-kadang mungkin terpaksa berpisah dengan anak-anaknya dan meringkuk dalam penjara yang gelap sebagai tebusan kepada suaminya yang menjadi Mujahid bergerak secara senyap (sir) sebagai langkah berjaga-jaga daripada pemerintah-pemerintah yang zalim di kebanyakan negara-negara Muslim hari ini. Semua kesukaran-kesukaran ini dihadapinya dengan penuh kesabaran kerana ia menyedari bahawa ini adalah daripada ujian-ujian Allah. Dengan ini ia menjadi contoh gemilang di dalam penglibatannya untuk mencapai matlamat yang unggul ini dan akan bersinar bukan sahaja di dalam masyarakat Muslim tetapi kepada seluruh kaum wanita yang mana hati-hati mereka sedang mencari-cari pengganti bagi cara hidup kebendaan Barat dan Timur. Dia akan bersifat hikmah mengajak mereka mengamalkan apa yang diyakininya dan tidak akan memaksa sesiapa pun menerima aqidahnya. Pada pendapat saya, kita dapat menyimpulkan bahawa walaupun nampak pada zahirnya Muslimah ketinggalan beberapa kenikmatan yang dianggap oleh wanita 'bebas' sebagai keperluan untuk kebahagian, tetapi Muslimah tetap mengalami kehidupan yang lebih kaya dan bahagia kerana dibantu oleh keimannya yang teguh. Ia merasai kepuasan mendisplinkan diri sendiri dan berkorban untuk mencapai matlamat yang murni dan pada masa yang sama merasai keindahan hidup berumah tangga dan kepuasan hidup dalam batas-batas syara’. Ia juga merasai ketenteraman jiwa hasil daripada mentaati perintah-perintah Allah S.W.T. yang bertujuan memberi kesejahteraan kepada manusia itu sendiri. Bukankah kemerdekaan dan kemajuan yang sebenar ialah pembangunan kemanusiaan yang mana para ibu memainkan peranan yang sangat besar dalam membentuk generasi akan datang, menggunakan seluruh kemampuan mereka yang ada bukan untuk keruntuhan tetapi memuliakan jiwa-jiwa yang dekat dengan mereka sekiranya mereka mengikut Cara Hidup Islam.
min : Al-Mukminah As-Solehah
-Fatimah Heran
0 pendapatan:
Post a Comment