Monday, January 05, 2009

{ Catatan Awal Muharam 1430 H }

I

Hak untuk kembali bagi pelarian palestin masih dinafikan. Bukan setakat itu sahaja hak penduduk di palestin juga telah diragut kasar oleh pihak yang tidak ada perikemanusiaan. Mereka merasakan kuasa dunia adalah hak milik mereka. Tidak sedar siapakah mereka sebenarnya. Episod tragis di bumi al Quds kembali lagi dengan adengan-adengan ngeri ke atas serangan yahudi di Ghaza. Sehingga ke hari ini beratus orang telah syahid dan ribuan yang mengalami kecederaan. Mampukah kita terus melihat sahaja derita saudara kita di sana. Sekarang umat Islam seluruh dunia perlu bangkit dan mengambil berat ke atas apa yang berlaku di Ghaza. Dengan tegas saya menyatakan bahawa tidak halal tindakan yahudi laknatullah ke atas umat Islam di Ghaza. Nyawa yang terkorban perlu diganti dengan nyawa.

Kekesalan juga ditujukan kepada pemimpin-pemimpin negara Arab yang pengecut. Itulah padahnya menyerahkan tengkuk untuk ditambat ke tangan kaum kuffar laknatullah. Mereka sepatutnya membantu Ghaza dan menentang Israel tetapi yang berlaku adalah sebaliknya. Tempoh serangan ke atas ghaza ini telah diramalkan seperti peperangan jangka panjang.wallahu a’lam. Doa dari kita supaya Allah menghancurkan musuh-musuh Islam dan menyelamatkan umat Islam. Juga memberi kekuatan kepada pejuang-pejuang kita di sana terutamanya Hamas yang ditekan kuat oleh yahudi. Saya cuba meletakkan satu perumpamaan, jangan sekali-kali berani menjolok sarang tebuan. Nanti buruk padahnya!. Perumpamaan itu ditujukan buat yahudi yang tidak malu untuk merampas hak orang lain. Dalam sibuk-sibuk merampas hak orang tidak sedar rakyat sendiri rosak.~ Teruskan doa dan munajat.

II


Ulamak Syam buat ke sekian kalinya melebarkan lagi sayap ilmunya buat para pencinta ilmu. Kelas pengajian hadis “Jami’e Imam Tirmizi” yang telah berlangsung selama lapan hari di Jamek al Hasan, Haiyu Abu Remmaneh, Damascus, Syria itu mendapat sambutan baik dari seluruh warga Syam dan selainnya.





Pengajian hadis ini dengan cara mengambil sanad riwayat daripada seorang ulamak yang merupakan salah seorang sheikh yang terkenal dalam ilmu hadis dan juga tasawuf iaitu sheikh Muhammad Abul Huda al Yaa’qubi. Beliau telah belajar daripada bapanya yang juga merupakan seorang ulamak Syam, al a’llamah al kabir as sheikh Ibrahim al Ya’qubi dan mendapatkan sanad riwayat hadis terutama “ kutub sittah” dan “ muwatto’”. Beliau juga menghafaz al qur’an dan matan-matan. Saya adalah salah seorang yang menyertai pengajian hadis tersebut. Ini adalah pertama kali saya berpeluang mengikuti pengajian hadis sebegini. Kerana sebelum ini telah berlangsung beberapa pengajian hadis di syam, antaranya “ Sohih Bukhari” dan “ Sunan Abu Daud “.

Sarapan pagi yang disediakan...



makan petang yang semuanya sedap2..hehe ;-)

Alhamdulillah kerana saya telah diberikan kesempatan yang amat berharga ini. Kelas tersebut juga tidak dikenakan sebarang bayaran melainkan kitab yang perlu dibeli sendiri. Setelah tamat mengikuti dars riwayat hadis ini kesemua peserta diberikan sijil sanad riwayat hadis. Namun, pesan sheikh bahawa sijil ini bukan untuk dijadikan pameran dan sebagainya tetapi adalah keizinan untuk kita meriwayat hadis kepada orang lain. Dalam menuntut ilmu ini kita perlu ikhlaskan niat kerana Allah.

Bagi saya mengambil ijazah riwayat sanad ini adalah untuk memastikan kebenaran hadis tersebut juga mendapat keberkatan kerana sanad tersebut secara jelas rentetannya terus sampai kepada Rasulullahisallallahu alaihi wasallam.



Sepanjang mengikuti pengajian ini banyak ilmu baru yang saya perolehi. Hidup dalam budaya ilmu yang amat menenangkan. Sungguh bahagia. Suasana beginilah yang kita idam-idamkan. Saya juga berharap tanah air kita juga dilimpahi rahmatNYA agar masyarakat kembali kepada Islam. Tetapi siapa yang akan merubah segala-galanya kecuali kita yang menuntut ilu agama ini. Buat sahabat-sahabat yang telah berada di bumi syam, sama-samalah kita berusaha dan jangan lepaskan peluang yang ada. Khazanah ilmu di bumi syam ini perlu diterokai sebelum ianya lesap dari pemilikan kita yang tidak disentuh!

III


Setelah selesai bersahur sementara menunggu azan subuh saya berbual-bual bersama ahli bayt. Kami berpuasa sunat saranan dari sheikh di jamek bagi kemudahan umat Islam di Ghaza. Kerana doa dari orang berpuasa adalah antara doa yang mustajab sepertimana yang disebutkan di dalam hadis. Topik yang kami bualkan adalah mengenai suasana pengajian di jamek.



Ba’ah: “ tengok mak cik- mak cik kat jamek tu dorang bila belajar amal sungguh-sungguh apa yang dorang belajar”.

Sally : “ itulah, malu kita tengok dorang semangat macam tu. Kita yang muda ni asyik malas-malas. Tak rasa pun nak buat macam dorang “ .
“ itulah!”. Balas Ba’ah sambil membasuh pinggan di sink. Perbualan mereka terhenti di situ.


Lalu saya menyampuk perbualan mereka. “ sebab apa boleh jadi macam tu? ”.

Mereka mendiamkan diri.
Saya membalas dengan selamba: “ biasalah keadaan macam tu, sebab mereka sudah berumur. Semakin berumur semakin terasa saat kembali hampir tiba. Sebab itu dorang boleh bersungguh dalam beramal. Sebab dorang tahu dan dapat rasa. Kita yang muda ni sebab kita masih rasa yang kita muda, jadi tak terasa nak beramal bersungguh-sungguh. Ia tak dapat dielakkan kerana fitrah manusia. Tetapi kita boleh jadi lebih apabila kita memahami. Hanya yang memahami sahaja yang dapat menilai.”


Mereka masih mendiamkan diri dan mengangguk. Saya hanya membiarkan mereka membuat penilaian sendiri dari jawapan saya tadi. Yang penting saya dapat melontarkan idea di hening subuh ini. Hehe. Semoga kita beroleh rahmatNYA~.

1 pendapatan:

Achik_Sufi on January 19, 2009 at 12:04 AM said...

salam,
noga c hat slalu...
saje melawat, x de keje...

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie