Saturday, May 09, 2009

Tautan Ukhuwah, Tahniah Sahabatku!

3 Thanawi Bukhari 04 saat akhir bersama almarhumah ukh siti hajar izham-alfatihah

Baru-baru ini saya mendapat mesej di YM yang ditinggalkan oleh kak fiza (he2) dari mesir. Address blogger sahabat ustaznya(http://nazrulnasir.blogspot.com/2009/05/laskar-pelangi-mengimbau-kenangan.html). Kak fiza menyuruh saya membaca N3 yang bertajuk “Laskar Pelangi”. Bersungguh benar dia menyuruh saya membaca N3 tersebut. Oleh kerana saya agak sibuk dengan study dan masa yang sudah nazak ini, saya tangguhkan dahulu untuk melihat apa yang ada pada “Laskar Pelangi” tersebut. Tetapi bila saya online di YM, kak fiza bertanya lagi adakah saya sudah membacanya. Bila saya lihat kak fiza exited menyuruh saya membacanya, saya terus membuka blog tersebut.


Setelah membaca N3 tersebut baru saya tahu kenapa kak fiza bersungguh menyuruh saya membacanya. Penulis blog menceritakan mengenai pengalamannya mengajar di SMIDU sebagai guru sementara di sana. Idealism yang di sebutkan oleh penulis sangat bagus dan saya juga berharap agar pelajar-pelajar lepasan MUASSASAH terutamanya SRIDU,SMIDU atau KIDU dan juga pelajar-pelajar agama yang lain dapat mengambil istifadah dari apa yang telah disampaikan. Bagi saya kita sewajarnya membangunkan sekolah-sekolah agama rakyat yang kian ditindas ini. Terutamanya sekolah yang ditubuhkan oleh jemaah hasil titik peluh para pejuang yang ikhlas di jalan Allah. Tertegaknya sekolah agama rakyat adalah hasil kesedaran para ulama dan masyarakat yang sedar tentang Islam juga mahukan Tarbiah Islamiyah yang syumul bagi mendidik anak bangsa.

Saya tidak mahu mengulas panjang mengenai N3 tersebut di sini. Saya yakin sekiranya yang membaca N3 saya adalah di kalangan pelajar-pelajar agama mereka sudah pasti tahu apa yang harus dilakukan bagi menyelamatkan keadaan itu. “Tepuk Dada Tanyalah Iman!”. Semalam saya teleh dikejutkan dengan pertemuan yang tidak diduga bersama sahabat yang sekian lama tidak ketemu. Walaupun pertemuan kami hanya di alam maya, tetapi bagi saya ia adalah satu kurniaan Allah. Sumaiyah akhirnya telah Berjaya menjejaki saya melalui blog ini. Gembira dan berbunga di hati ini. Kami berbual tidak lama melalui YM. Rupa-rupanya sumaiyah telah tamat pengajiannya di peringkat diploma Lughah Arabiyah di UDM dan akan melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana. Katanya dia akan melanjutkan pengajian di salah sebuah Negara di asia barat( nak tau tanya dia sendiri..he2). Tetapi apa yang membanggakan saya kerana esok dia akan menjadi ustazah. Ustazah Sumaiyah!(fighting!) Sumaiyah insya Allah esok akan mula mengajar di SMIDU sebagai guru sementara di sana. Dia bertugas di sana sementara menunggu untuk melanjutkan pengajiannya akhir tahun ini.
Tahniah Sahabatku, Ustazah Sumaiyah!

Enti, adalah perintis bagi perjuangan ini daripada ramai-ramai lepasan SMIDU dari batch kita yang telah keluar ke destinasi masing-masing, entilah yang Berjaya sampai ke sana. Semoga semangat yang ditunjukkan oleh enti dapat membuka luas mata-mata yang masih tertutup. Doaku sentiasa mengiringi perjalananmu sahabat..walau kita terpisah jauh, namun kita punya ikatan ukhuwah yang tidak akan terputus dan asalnya kita dari tarbiyah yang satu…~ALLAH~

1 pendapatan:

Arya Addin on February 16, 2013 at 3:48 AM said...

Aya batch akhir tahun ni ;)

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie