Friday, February 27, 2009

“ A’llamal Insana Ma Lam Ya’lam”

Hamzah dan umar yang comel ;-)

Semalam saya berkejar-kejar menguruskan urusan kerja ittihad kerana keesokannya(hari ini) kedai kebanyakannya akan tutup. Jadi untuk mengelakkan sebarang kemungkinan saya perlu menyiapkan semua kerja itu semalam. Antara tempat yang saya pergi ialah kedai alat tulis yang biasa saya pergi. Kedai seorang ammu yang baik hati. Hehe. Boleh jadi bapa angkat tu...layanan yang diberikan kepada pelanggan memang memuaskan. Dalam keadaan saya yang sedikit kelam kabut kerana sudah masuk waktu maghrib telah membawa sekali ammu itu dalam kelam kabut juga. syukran ya amm.

sallatah fawakeh..

Sebelum itu saya perlu print file yang hendak difotokopi. Saya telah meminta khidmat dari ammu untuk membantu saya. Tetapi keadaan ammu yang agak sibuk melayan pelanggan lain tidak mengizinkannya untuk membantu saya. Dia meminta agar saya uruskan sendiri di meja komputernya. Alhamdulillah, akhirnya selesai juga urusan saya. Semasa mengira untuk membayar jumlah bagi kesemua barang, sempat juga saya berbual ringkas dengan ammu ini. Katanya kepada saya a’llamal insana ma lam ya’lam. Subhanallah! Saya sangat gembira dengan ayat al-qur’an yang disebutkan olehnya. Kerana itulah jawapan bagi persolan yang saya sedang fikirkan dua-tiga hari sebelum itu. Diajarkan manusia apa yang ia tidak ketahui. Ayat itu sangat bermakna buat saya ketika ini. Kerana memang itu yang saya fikirkan. Akhirnya jawapan itu terkeluar dari bibir seorang pak cik di kedai alat tulis. Seolah-olah dia tahu apa yang ada di dalam minda saya. Namun semuanya kembali kepada Allah. Allah lah yang bisa menggerakkan hati hamba-hambanya.

Sudah tentu anda tertanya-tanya apakah soalan yang difikirkan bagi jawapan tersebut. Begini kisahnya, sebelum ini saya pergi ke rumah anisah (ustazah) khas untuk membaca al-qur’an dan belajar tajwid. Anisah mempunyai anak kembar lelaki yang comel berumur lingkungan 3-4 tahun. Namanya Umar dan Hamzah. Jadual saya belajar dengan anisah adalah 3 kali seminggu. Hendak dipendekkan cerita sebelum pulang dari rumah anisah, dia telah menjamu saya sallatah fawakeh( koktel buah-buahan).

aiskrim tumbuk Syria..

Pagi itu Umar dan Hamzah bangun awal kerana tahu khalahnya datang belajar qur’an. Asyik mengacau mamanya mengajar khalah sahaja. Sibuk juga untuk bercakap bersama mereka. Semasa saya menjamah koktel bersama mamaanisah, anak-anaknya juga duduk bersama kami. Umar diam sahaja duduk di sebelah ibunya untuk disuapkan koktel. Tetapi hamzah sudah bising untuk menyuap sendiri koktel tersebut. Asyik merengek selagi tidak dapat apa yang dihajati. “a’thini, aakal bi aidii..” itulah yang diulang-ulangnya beberapa kali. Comel sekali bunyinya mendengar baby arab bertutur agak pelat dalam bahasa arab.

bermacam2 jenis juadah..,tunjuk je nak yang mana!

Saya hanya memerhatikan gelagat hamzah kerana dia pemalu orangnya. Setiap kali saya datang ke rumah mereka, tidak pernah mereka mahu bercakap dengan saya. Hanya senyuman sahaja yang dibalas dari pertanyaan saya. Apa yang saya fikirkan dari perbuatan anak fitrah itu ialah bagaimana proses seorang manusia? Dari lahir, bayi dan seterusnya membesar sehinggalah kita kembali menghadapNYA. Proses yang akan melalui pelbagai perkara dan keadaan. Bagaimana saya boleh begini? Dari tidak tahu menjadi tahu. Dari tidak boleh membaca boleh membaca. Tidak lain tidak bukan, Allah lah sumber segala-galanya. DIA lah yang mengurniakan segala kebaikan buat kita. Benarlah kata-kata bahawa jauh perjalanan luas pengalaman.

~ moga dibukakan pintu khazanah ilmuNYA-amin~

1 pendapatan:

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie