Monday, October 19, 2009

Bersamamu Palestin


Bersamamu Palestin-Syawal1430H


Alhamdulillah pada 18 okt 09, pukul 10 pagi waktu Syria saya dan sahabat-sahabat telah diberikan peluang oleh Allah SWT untuk bertemu buat kesekian kali dengan muslimat Hamas di Syria. Kehadiran kami di maktab Hamas telah disambut oleh Ummu Hassan yang berkhidmat di pejabat tersebut. Kelihatan Ummu Muhammad (zaujah as-syahid Izzuddin) dan sahabatnya Ummu abdullah telah pun menunggu ketibaan kami. Oleh kerana kami telah berpecah kepada 2 kumpulan hanya saya dan kak Ida yang sampai dahulu. Berbaki lagi 3 orang sahabat saya yang dalam perjalan ke maktab. Kami telah dijemput oleh Ummu Muhammad untuk sarapan pagi bersama mereka. Alangkah bertuahnya dapat duduk dan makan bersama orang-orang yang hatinya cintakan Allah dan perjuangan Islam…



sarapan pagi bersama muslimat Hamas


Pertemuan kami diteruskan dengan sesi temuramah oleh wartawan MM berkenaan isu-isu terbaru yang berlaku di Palestin juga tentang pengalaman kehidupan rakyat Palestin di perantauan. Kebetulan juga baru sahaja berlangsung program “ Multaqa Golan” atau “International Arab Forum” dianjurkan oleh kerajaan Syria pada 11,12 Oktober bagi mempertahankan tanah Golan daripada dirampas oleh yahudi. Banyak kisah sedih yang diceritakan. Seperti biasa yahudi laknatullah dan konco-konconya tidak pernah serik untuk meneruskan jenayah yang telah dilakukannya. Kebanyakan kisahnya sama seperti apa yang kita dapat lihat, dengar dan baca dari ruangan media. Kekejaman dan kerakusan untuk memusnahkan umat Islam masih berterusan..


HELWI PPMS dan Wakil MM bersama Ummu Muhammad


Apa yang saya inginkan dari pertemuan ini adalah untuk mengambil semangat ruh jihad yang ada pada diri mereka agar ruh itu terus mengalir ke jasad dan hati kami. Kata-kata akhir dari Ummu Muhammad bagi mengakhiri pertemuan bersama beliau ialah agar ukhuwah kami bukan hanya atas nama Islam, di dunia tetapi hingga ke akhirat dan bersama-sama di Jannah nanti..Amin ya Rabb. Sepertimana namanya Syuhada, semoga dimaqbulkan doa kedua ibu-bapa agar menjadi Syuhada fi sabilillah! Itulah yang sering saya sebutkan kepada mereka..semoga doa dari para solehaat lebih diterima di sisiNYA..Insya ~Allah..


~Nahnu Ma’akum!~

0 pendapatan:

Related Posts with Thumbnails
 

saffa@srar Copyright © 2009 Community is Designed by Bie